Забезпечення якості вищої освіти в контексті імплементації закону України «Про вищу освіту»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено особливості забезпечення якості освіти в контексті імплементації Закону України «Про вищу освіту». Доведено, що якість вищої освіти – не дань моді, а реальна необхідність. Вона має, що найменше, два аспекти: внутрішній – відповідність нормі, стандарту, специфікації, детальніше – зміст освіти, рівень підготовки студента, викладача, інформаційно-методичний супровід, матеріально-технічне забезпечення якості підготовки, освітні технології, наукова діяльність; зовнішній – відповідність запитам споживача. Отримання якісної освіти безпосередньо залежить від якості самих вимог: цілей, стандартів і норм; якості ресурсів: програм, кадрового потенціалу, контингенту абітурієнтів, матеріально-технічного забезпечення, фінансів та якості освітніх процесів: наукової й навчальної діяльності, управління, освітніх технологій, які безпосередньо забезпечують підготовку фахівців.
Education is integral for intellectual, cultural, spiritual, social, economic development of society and the state. The aim of education is one’s multilateral development as a personality and society’s highest asset, development of talents, mental and physical abilities, formation of high moral qualities, educating citizens able to make conscious social choice, enriching intellectual, creative, cultural potential of people, increasing their level of education, providing qualified professional for national economy. Quality of education is not a demand of fashion but an actual necessity. It has at least two aspects: internal, which includes correspondence to the norm, standard, specification, namely content of education, level of student’s and teacher’s training, informational and methodological support, material and technical base of quality training, education technologies, research; external – satisfaction of customer’s demand. Quality of education depends directly on the demands: goals, standards and norms; quality of resources: programs, human resources, student population, material and technical base, funding and quality of education processes: research and educational activity, administration, education technologies, which directly ensure quality training of professionals. For Ukraine modernization of the system of quality of higher education control is important in the context of European higher education area. The importance and relevance of the task for Ukraine is confirmed by the act of joining Bologna process (May 19, 2005 Bergen, Norway), where the quality of education is defined as the essence for creation of European higher education area. In 2003 ministers of the countries that were participants of Bologna process appealed to European Association for Quality Assurance in Higher Education in order to request to work out standards, methodology and recommendations for assessment of education quality in collaboration with other organizations. The process of ensuring quality of education is not solely Ukrainian or European problem. The emphasis on quality and standards is increasing all over the world, which could be explained by rapid expansion of higher education. Ukrainian higher education has articulated the goal to join European higher education area, it takes effort to modernize educational activity in the context of European requirements, introduced the system of control of quality of higher education through National Agency for Quality Assurance in Higher Education as a constantly operating collegial entity with authority to realize state policy in the sphere of ensuring quality education, its work is focused on executing state control as well as assisting higher education institutions to form the culture of quality. Recently adopted Law of Ukraine “On Higher Education” states that the main feature of quality assessment is independent character of assessment which should be carried out by National Agency for Quality Assurance in Higher Education, the network of independent institutions, specialized in quality assessment as well as higher educational establishments.
Опис
Ключові слова
європейський освітній простір, якість вищої освіти, кадровий потенціал, академічні цінності, професійні фахові вміння, модернізація, розвиток професійних компетентностей, інтернаціоналізація вищої освіти, контроль освітньої діяльності, Національне агенство із забезпечення якості вищої освіти, студентські ініціативи, моніторинг освітнього процесу, внутрішня експертиза, стандарти освітньої діяльності, стандарти вищої освіти, European education area, quality of higher education, human resources potential, academic asset, professional competences, internationalization of higher education, control of educational activity, National Agency for Quality Assurance in Higher Education, student initiatives, monitoring of education process, internal expertise, standards of educational activity, standards of higher education
Бібліографічний опис
Пшенична, Л. Забезпечення якості вищої освіти в контексті імплементації закону України «Про вищу освіту» [Текст] / Л. Пшенична // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 2 (66). – С. 113–128.