Особливості професійної підготовки соціальних педагогів до діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах на сучасному етапі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкриваються основні особливості професійної підготовки соціальних педагогів щодо діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах у сучасних умовах, які характеризуються погіршенням долі сотні тисяч людей у зв’язку з анексією Криму та військовою агресією на Донбасі. Наслідком цих жахливих подій стали: велика кількість переселенців, зростання кількості дітей, що пережили втрату рідних, близьких, друзів, житла; нервові зриви, стреси, а, можливо, й інвалідність. Всі ці чинники актуалізували необхідність доповнення змісту професійної підготовки соціальних педагогів. Перед соціально-педагогічною наукою та практикою постає низка нових завдань: вивчити нові тенденції співробітництва в соціальній, соціально-педагогічній та волонтерській сферах; оперативно внести відповідні зміни у зміст теоретичної та практичної підготовки соціальних педагогів; надати перевагу практичній підготовці соціальних педагогів, впроваджуючи ті інноваційні технології, які зародилися за останній час у соціально-педагогічній діяльності та волонтерському русі у процесі вирішення нагальних потреб країни.
Key aspects of social pedagogues’ training for the comprehensive secondary school activity at the modern life stage, which are characterized by rapid decline of lives of hundreds of people resulting from annexation of Crimea and military aggression at Donbas, are considered at the article. Subsequent effect of these tremendous events are an increasing number of migrants, children who have lost their parents, relatives, friends, residential space; have suffered from nervous breakdowns, stresses and may be a disability. All these factors actualize the necessity of additional support for social pedagogues’ training. There is a problem of training social pedagogues and making changes to its content in accordance with the life changes. There is an acute contradiction between the needs of society in social pedagogues, trained to solve professional problems in modern conditions of existence and the insufficient development of theoretical and practical aspects of the professional training in the social-pedagogical work in complex realities nowadays. There are a lot of new problem-solving tasks for social-pedagogical science: to know new tendencies of collaboration in social, social-pedagogical and volunteer spheres; to make alterations for the theoretical and practical preparation content for social pedagogues quickly and effectively; to give the advantage for practical preparation of social pedagogues, implementing the innovative technologies which were originated these days at the social-pedagogical activity and volunteer action in the decision process of country’s immediate needs. It is concluded that events of the newest history of Ukraine require greater accountability for the quality of training of social pedagogues and operational changes in training programmes primarily to the practical part of it. Pedagogical science and practice must address a number of new tasks: to examine and summarize the new trends that have developed in cooperation of different subjects of social, socio-pedagogical and volunteer work; identify ways of cooperation of social workers with the volunteer movement and social services in the new environment.
Опис
Ключові слова
соціальний педагог, професійна підготовка, соціально-педагогічна робота, діти, учнівська молодь, social pedagogues, training, social-pedagogical work, children, teenagers
Бібліографічний опис
Лисенко, С. А. Особливості професійної підготовки соціальних педагогів до діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах на сучасному етапі [Текст] / С. А. Лисенко, І. М. Веретенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 232–239.