Дистанційні форми навчання української мови як іноземної

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Метою роботи є розробка й апробація власної концепції дистанційного навчання української мови для іноземців. Проведений огляд використання інноваційних підходів навчання української мови для іноземців на базі сучасних дистанційних технологій. Описана змішана технологія інтернет-навчання української мови як іноземної. Для реалізації запропонованої концепції дистанційного навчання української мови був виготовлений інтернет-адаптований навчальний комплекс «Українська мова для іноземців», який пройшов апробацію в Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова. Показано, що навчальний процес із використанням змішаної форми навчання відповідає дидактиці української мови як іноземної.
The article is devoted to didactics of Ukrainian as a foreign language. The aim is the development and testing of the own concept of distance learning of Ukrainian for foreigners. It consists of the review of innovative approaches that are used in teaching Ukrainian language to foreigners on the basis of modern distance technologies. Ukrainian scientific and educational publications are increasingly revealing the issues of innovative research in Ukrainian high school, related primarily to distance education. But most multimedia products and materials have been developed for distance learning of the economic and legal sciences. Therefore, the organization of distance learning for getting knowledge of the Ukrainian language by foreigners is topical. The main external factor that hinders the process of mastering Ukrainian language by foreigners is a lack of communication of Ukrainian language outside the classrooms. Therefore, the base of our concept is educational principles for the establishment of Ukrainian speaking virtual environment. The Internet we have chosen as the environment for learning. Mixed forms of distance learning (online and offline-form) help us to extend the stay of a foreigner in the language environment. Online learning is characterized by using the pedagogical methods for audience practice. Offline learning we can use both for self-learning and for the control of knowledge. The article describes a mixed technology for online learning of Ukrainian language as a foreign language. For implementation the proposed concept of distance learning was created the Internet adapted teaching complex «Ukrainian for Foreigners». Novelty of the teaching complex «Ukrainian for Foreigners»: fully Internet adapted; multimedia (software – Word, Power Point 2013, ПЗ SMART, Visual Basic Aplication, Camtasia Studio, Virtual Dub, Microsoft Producer, Moodle, video conferencing system – Open meeting, ooVoo, Skype, VZOchat, Microsoft Lync, Podcasting, Poly Vision «eno»); interactive (provides services for implementation of teacher-student relationships, student-complex, complex-teacher). This teaching complex was tested in the National Pedagogical Dragomanov University. The main conclusion of the article is that learning process using mixed educational forms corresponds to Ukrainian language didactics.
Опис
Ключові слова
українська мова як іноземна, дистанційні технології навчання, Інтернет, on-line і off-line-форми, Ukrainian as a foreign language, distance learning technologies, Internet, on-line and off-line-form
Бібліографічний опис
Кудіна, Т. М. Дистанційні форми навчання української мови як іноземної [Текст] / Т. М. Кудіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 217–227.