Диагностика и коррекция компьютерной игромании у учащихся младшего подросткового возраста в школах Белгородской области

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена проблемі діагностики та корекції комп’ютерної ігроманії в учнів молодшого підліткового віку. Розглянуто досвід роботи в Білгородській області. Для вирішення проблеми в Білгородській області запущено проект з профілактики ігрової залежності в підлітковому середовищі. У межах реалізації проекту було проведено моніторинг вияву в дітей ігрової залежності. Підібрано діагностичний інструментарій для учнів молодшого підліткового віку. Проведено аналіз отриманих результатів та визначено перспективи дослідження.
The article discusses the diagnostics and correction of computer game addiction among pupils of younger teenage age. The experience of work in the Belgorod region is described. To solve the problem in Belgorod region it was launched a project aimed at prevention of game addiction among teenagers. In the frames of the project the monitoring of identification of children’s game addiction was conducted. Monitoring helped to identify potential project participants – city schools, rural and village: rural schools Tavrovsky, Yakovlevskoye village school, and school №43 in Belgorod. Among the teachers of these educational establishments it was conducted a study to identify the characteristics of the socio-cultural environment of the education institution. The diagnostic tool for pupils of younger teenage age was selected. In preparation for diagnostics a training seminar for school administrators, deputy directors on educational work, teachers-psychologists, social teachers, teachers of educational organizations was held. Pilot study involved 878 people (parents, teachers, students in their early teenage years (5–7-th classes), among them 480 children. The study showed that more than half of the surveyed younger adolescent students have expressed different degrees of symptoms depending on computer games, as evidenced by the parents’ questionnaires. School education programmes are not effective enough in terms of working with children with addictions, teachers do not fully use the technology of work with such students. The analysis of the results and perspectives of the study is made. In order to prevent game addiction special work not only with students, but also with teachers and students’ parents should be organized. For teachers and parents training materials should be developed in the form of answers to the most frequently asked questions that they ask teachers on the subject of game addiction of children. For teenagers training materials should be developed in the form of advice for the teenager who is interested in a computer game.
Статья посвящена проблеме диагностики и коррекции компьютерной игромании у учащихся младшего подросткового возраста. Рассматривается опыт работы в Белгородской области. Для решения проблемы в Белгородской области запущен проект по профилактике игровой зависимости в подростковой среде. В рамках реализации проекта был проведен мониторинг выявления у детей игровой зависимости. Подобран диагностический инструментарий для учащихся младшего подросткового возраста. Проведен анализ полученных результатов и определены перспективы исследования.
Опис
Ключові слова
комп’ютерна ігроманія, ігрова залежність, геймери, діагностика, корекція, профілактика, computer game addiction, young adolescent students, gamers, diagnostics, correction, prevention
Бібліографічний опис
Годовникова, Л. В. Диагностика и коррекция компьютерной игромании у учащихся младшего подросткового возраста в школах Белгородской области [Текст] / Л. В. Годовникова, Н. М. Кий, Л. И. Мин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 91–97.