Самоставлення як фактор самореалізації професійно-творчого потенціалу майбутніх практичних психологів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття містить результати дослідження самоставлення як фактора самореалізації професійно-творчого потенціалу майбутніх практичних психологів. Розглянуто сутність поняття «самоставлення», структуру даного явища, проаналізовано психологічні особливості самоставлення студентів V і VI курсів спеціальності «Практична психологія». Доведено, що при досить розвинутих властивостях самоставлення студентів-випускників, деякі його особливості потребують більш високого рівня розвитку, що можливо досягнути завдяки спеціальній психокорекційній та розвивальній роботі в період навчання в університеті, а також ефективній роботі психологічної служби ВНЗ.
The article contains the results of research of self-attitude as a factor of self-realization of professional-creative potential of future practical psychologists. The essence of the concept of “self-attitude” is revealed, the structure of the phenomenon is analyzed, the psychological characteristics of students’ self-attitude of V and VI courses, speciality “Practical Psychology” are given. The research was aimed at studying the psychological characteristics of self-attitude of future psychologists who study at the V and VI courses at Sumy State Pedagogical University named after A. Makarenko, specialty “Practical Psychology”. The experiment was attended by 30 students (15 students of the V course and 15 students of the VI course); 4 of them were boys and 26 were girls. In the study of self-attitude was applied the method of V. Stolin and questionnaire of personal orientation of E. Shostroma. The results of the study indicate that for graduating students of specialty “Practical Psychology” are habitual the high rates of self-acceptance, self-confidence, self-interest; expectation of positive attitude and ability to other close contacts. The lowest rates of self-attitude were observed on idicator panel of “self-management”, “self-understanding”, and a largep ercentage of students of the V, VI courses have low level of self-esteem. Also in low level of development are such features as self-attitude, empathetic and reactive sensitivity, integrity and knowledge of human nature. The study allows to draw the conclusion that with a fairly developed properties of self-attitude of graduate students of specialty “Practical Psychology”, some of its features require a higher level of development that can be achieved with special psycho-developing work during their university studies. This process will contribute to the special construction of educational process (application of active methods: trainings, business games, etc.), as well as the effective operation of university psychological services provided to increase the number of its employees. The prospects of further researches we see in the deep analysis of structure of self-understanding and self-attitude, and also in research of self-interest as a motivational component of self-understanding.
Опис
Ключові слова
особистість, потенціал, самосвідомість, самооцінка, саморозуміння, самоставлення, самоінтерес, самоповага, самоприйняття, саморегуляція, personality, potential, self-awareness, self-esteem, self-understanding, self-attitude, self-interest, self-respect, self-acceptance, self-regulation
Бібліографічний опис
Стадник, Г. А. Самоставлення як фактор самореалізації професійно-творчого потенціалу майбутніх практичних психологів [Текст] / Г. А. Стадник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 9 (53). – С. 438–444.