Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1687
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПроценко, Ірина Іванівна-
dc.contributor.authorProtsenko, Iryna Ivanivna-
dc.date.accessioned2017-04-18T12:53:13Z-
dc.date.available2017-04-18T12:53:13Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationПроценко, І. І. Теоретико-методологічні засади формування діалогової культури майбутніх учителів гуманітарних дисциплін [Текст] / І. І. Проценко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 355–363.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1687-
dc.description.abstractУ статті узагальнено змістово-процесуальні характеристики поняття «діалогічна культура» студентів – майбутніх педагогів у контексті сучасних стратегічних принципів модернізації їх загальнонаукової та професійно-педагогічної підготовки; обґрунтовано значення методологічної, інформаційної, дослідницької культури як основи розвитку діалогічної культури студентів у навчально-пізнавальній діяльності; визначено сукупність педагогічних умов, що забезпечують системний розвиток діалогічної культури у процесі вивчення педагогічних дисциплін.uk_UA
dc.description.abstractThe article generalizes profound-processional characters of the concept «dialogic cultwe» of the students – future teachers in the context of contemporary strategic principles of modernization of their global science and professionally-pedagogical preparation; substantiates sense of methodological, informative, exploratory culture as base of development of dialogic culture of the students in the educational-cognitive action; determines totality of pedagogical conditions, which provide the system development of dialogic culture in the process study pedagogical disciplines.Сlaim of priorities of educational dialogue in educational space of higher school, productive forms of pedagogical commonunication is the issue of the day of the modern stage of development of home education and our society on the whole. Therefore a dialogic culture becomes the key professional and personality competense of teacher. A dialogic culture as component of professionally-pedagogical culture is the level of development of methodological, informative, research cultures that form totality of communicative and intellectual abilities. The system forming of dialogic culture in the process of study of pedagogical disciplines the observance of next terms will assist: development of the system of the valued orientations on creative саморозвиток, self-determination and self-realization, on forming of the professional consciousness based on the valued attitude toward professional activity; creation of problem-searching space, that assist to intellectual and personality development of students – future teachers, to the increase of level them methodological, research and informative cultures; integration of principles of problem, варіативності in an educational process, application of different forms and methods of studies. Certainly, that for forming of competent teacher it is extraordinarily important to inculcate the integral system of bringing in of students to dialogic co-operation. Therefore in the process of teaching of pedagogical disciplines we use such methods and forms studies of problem and interactive character, that will assist creation of valued-semantic, problem-searching space; will provide forming of proof interest of students to the process of development of personality dialogic culture and requirement in саморозвитку and self-education (problem lecture, діалог- micro-examination, binary lecture, seminar-dialogue, lectures-discussions, internet-dialogue, role pedagogical plays, analysis of pedagogical situations, group discussions on the analysis of the different going near the decision of pedagogical tasks and their self-examination, defence of pedagogical projects).uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectдіалогuk_UA
dc.subjectдіалогічністьuk_UA
dc.subjectдіалогічне спілкуванняuk_UA
dc.subjectдіалогічна взаємодіяuk_UA
dc.subjectнавчальний діалогuk_UA
dc.subjectдіалогічна культураuk_UA
dc.subjectмайбутні педагогиuk_UA
dc.subjectсучасні стратегічні принципиuk_UA
dc.subjectнавчально-пізнавальна діяльністьuk_UA
dc.subjectdialoguk_UA
dc.subjectdialogic intercourseuk_UA
dc.subjectdialogic interactionuk_UA
dc.subjecteducational dialoguk_UA
dc.subjectdialogic cultureuk_UA
dc.titleТеоретико-методологічні засади формування діалогової культури майбутніх учителів гуманітарних дисциплінuk_UA
dc.title.alternativeTheoretical and Methodological Foundations the Dialog Formation of Culture of Future Teachers of the Humanitiesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc371.334:371.134-057.875:009uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teoretyko-metodolohichni zasady.pdf517,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.