Евристичні технології у формуванні творчої активності підлітків засобами образотворчого мистецтва

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Розглядається технологія евристичного навчання з формування творчої активності підлітків на заняттях і в позакласних заходах мистецького спрямування, що активізує пізнання, емоційне сприймання й переживання художніх образів, аналіз і міркування щодо них, а також стимулює їхнє творче самовираження. Обґрунтовується доцільність і наводяться приклади застосування евристичної технології на різних етапах занять з образотворчого мистецтва у процесі сприймання й інтерпретації мистецьких творів, що містять оптичні ілюзії. Запропоновані евристичні технології передбачають поетапне включення учнів підліткового віку до евристичної бесіди з евристичними завданнями, що сприяють зацікавленню підлітків до евристичної діяльності.
The technology of heuristic study is examined in the formation of creative activity of the teenagers at the lessons and in the extracurricular events of artistic direction, which activates cognition, emotional perception and experiencing of images, analysis and reasoning in relation to them, and also stimulates their creative self-expression. Heuristic activity can be used during the study of all school objects. Its range embraces creative, cognitive, organizational, psychological processes that stimulate creative activity of the teenagers. In particular, the facilities of art are sent to the reflection in artistic offenses of surrounding reality and place of man in it, extend aesthetic experience of creative thinking, stimulate a child to cognition of national artistic traditions. Technologies of heuristic study and education of the teenagers by means of fine art, sent to forming creative activity – readiness of the students to heuristic activity, creative thinking, expression of interesting ideas in the process of perception and analysis of the artistic works and others. Heuristic conversation and heuristic tasks perform to the effective method of heuristic study. They are sent to the development of the heuristic thinking in the independent reasoning of children above the uncompleted questions and decision of the problem tasks. The offered examples are differentiated by a teacher in accordance with the different age category of the teenagers of the 5-7th classes. Technology of heuristic study consists of a few stages: a heuristic conversation, heuristic tasks, conclusions and a final stage. The aim of heuristic conversation is to send a minimum of the information in order to activate intuition of the teenagers and creative discussion and sufficient motivation for continuation of cognition. Heuristic tasks are characterized by the different level of complication, possibility to elect them, which are interesting for the teenagers, those results in new experience of heuristic activity in the process of creation a character. The process is completed by working out the totals and conclusions of the students. Expediency is grounded and the examples of application of a heuristic technology are made at the different stages of the study the fine arts in the process of perception and interpretation of artistic works that contain optical illusions. The offered heuristic technologies envisage the stage-by-stage including the teenagers to a heuristic conversation with heuristic tasks that assist the personal interest of the teenagers to heuristic activity.
Опис
Ключові слова
творча активність, технологія евристичного навчання, підлітки, оптичні ілюзії, creative activity, technology of heuristic study, teenagers, optical illusions
Бібліографічний опис
Руденко, І. В. Евристичні технології у формуванні творчої активності підлітків засобами образотворчого мистецтва [Текст] / І. В. Руденко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 4 (48). – С. 255–262.