Формування готовності майбутнього педагога до реалізації інноваційної педагогічної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються проблеми готовності майбутнього педагога до інноваційної діяльності. Визначається сутність поняття «інноваційна педагогічна діяльність». Висвітлено основні етапи здійснення інноваційної діяльності. Обґрунтовано зміст структурних елементів інноваційної діяльності, на які опирається майбутній учитель у своїй роботі. Охарактеризовано 5 категорій учителів та описано їхнє ставлення до нововведень. Пояснюється прагнення майбутнього освітянина до самопізнання, самовизначення й осмислення ним свого духовного світу, творчого ставлення до самого себе, прагнення до виявлення та розвитку своїх особистих можливостей.
The problems of future teacher’s preparation for the innovation activity are examined. The essence of the idea of «innovation pedagogical activity» is determined. The factors which influence on the development of innovation processes on the modern stage are described. The maintenance of structural elements of future teacher’s innovation pedagogical activity is settled. The basic stages of preparing for the innovation activity are selected. The functional components of future teacher’s innovation activity, which help him to plan his work better, to realize innovations of the pedagogical process, also to correct and estimate results of his innovation activity are described. Five categories of the teachers are characterized, their attitude toward the realization of innovation technologies to the pedagogical process are described. The future teacher’s aspiration to self-recognizing, self-determination and grasping the idea of his spiritual world, own actions, a role and a place in his professional activity, creative attitude to himself in the process of active influence at outer and internal world, aspiring to the exposure and development of his personal possibilities is explained. The role of creative situation in the process of future teacher’s training, the claim of which is possible only in default of internal barriers to creative displays, the organizing of future teacher’s creative work of subconsciousness, searching of new relations, the development of imagination and fantasy, the development of professional sensitiveness, searching of sense in creative activity is described and characterized. The meaning of such directions of future teacher’s development qualities, such as emotional thinking, formulating new types of communication and communicative abilities, the development of internal abilities of a dialogue is generalized. The main conditions of the establishment of innovation technologies into the teacher’s work are characterized. The establishment of innovation technologies into the future teacher’s pedagogical activity, which gives him an opportunity to master the material better, reduces time on the decision of standard tasks, stimulates the positive attitude to the training disciplines, rises the level of informational culture and creates the conditions for the complete future teacher’s opening as a personality is determined.
Опис
Ключові слова
інноваційна педагогічна діяльність, творче самовизначення, інноваційні процеси, нововведення, самоактуалізація,, професійне самовдосконалення, інноваційність, творча обстановка, інноваційні технології, творчий потенціал, innovation pedagogical activity,, innovation processes, innovations, self - recognizing, professional sensitiveness, innovation, creative activity, innovation technologies, creative potential
Бібліографічний опис
Палагута, І. В. Формування готовності майбутнього педагога до реалізації інноваційної педагогічної діяльності [Текст] / І. В. Палагута // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 419–424.