Художній розпис у фаховій підготовці студентів мистецького профілю

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті йдеться про ефективність вивчення художнього розпису у професійній підготовці майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. Висвітлено досвід практичного використання студентами семантики та технічних прийомів художнього розпису для виконання творчих робіт, розкрито його потенціал у розвитку формально-декоративного відчуття студентів та усвідомлення національних рис мистецької освіти. Доводиться, що український художній розпис – це унікальна складова світової культури, яка виступає особливим засобом естетичного сприйняття світу та підвищення професійної компетентності майбутнього вчителя-художника.
The article refers to the efficiency of the art of painting in the training of future teachers of art. The experience of practical use by the students of semantics and artistic painting techniques to perform creative works is analyzed. Ukrainian art painting is a unique part of the world culture, it has a developed structure. It was used for decorating household items, paintings of religious and residential buildings in the paintings on paper, paintings on the glass. The paintings decorated house, doors and windows, walls and ceilings, furniture, kitchenware, toys, tools, vehicles, musical instruments, jewelry, weapons, round sculpture. The individual elements and motifs used in painting icons and folk paintings. The students learn the features of crafts and art works of folk artists and find out the connections between folk and professional art, exploring foreign and domestic experience of art education and artistic cultural heritage. By studying the techniques of various kinds of artistic painting, the students gain a thorough knowledge of the world technology and national artistic painting to form professionally competent teachers of art. Art painting is an important means of aesthetic perception of the world and improving of the professional competence of future teachers. Supplement content training of traditional art, artistic painting in different regions of Ukraine, modern techniques and types of art paintings enrich professional skills of future teacher of fine arts. Learning technology creates artistic painting skills to create decorative art compositions, introduces the students various techniques of painting, and creates a technologically educated person capable of artistic and aesthetic transformation. The students study the works of masters of painting that convey deep philosophical thought, mood and emotion, attitude, idea, a particular image. In addition to knowledge of the theory of artistic painting, painting art technological features the students learn creatively interpreted traditional paintings in their contemporary works. In-depth study of the art of painting enhances professional skills of the students, helps to form the aesthetic taste and the ability to see in a particular manner of folk art symbolic reflection of the world.
Опис
Ключові слова
розпис, художній розпис, вчитель образотворчого мистецтва, художні особливості, мотив, колорит, професійна підготовка, професійна компетентність, painting, art painting, teacher of fine art, artistic expression, motif, color, training, professional competence
Бібліографічний опис
Носаченко, Т. Б. Художній розпис у фаховій підготовці студентів мистецького профілю [Текст] / Т. Б. Носаченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 413–419.