Технології ситуативного моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена дослідженню технологій ситуативного моделювання як різновиду інтерактивних технологій. Описані пріоритетні напрями розвитку сучасної системи вищої освіти в Україні. Досліджено поняття інтерактивні технології, гра, ділова гра, технології ситуативного моделювання. Визначено, що технології ситуативного моделювання здатні формувати активну, творчу, самодостатню особистість здатну до саморозвитку та до самоосвіти. Розкрито роль технологій ситуативного моделювання у процесі професійної підготовки майбутніх учителів.
The article investigates the situational modeling technology as a kind of interactive technologies. The priority areas of modern higher education in Ukraine are described. The concept of an interactive technology, a game, a role play, a situational simulation technology is presented. It is established that in recent years special attention has been paid to interactive technologies that meet the needs of current education situation in finding and implementing new forms of educational interactions between the study processes. Online training is meant as a direct dialogue based on mutual understanding and cooperation as a teacher with students, and students together. It is determined that a situational simulation technology is able to form an active, creative, self-sufficient person capable of self-development and self-education. They include learning model in the game (building learning through modeling phenomena). In scientific literature a wide range of interactive games is presented: modeling, simulation, a role-playing game. The researchers believe that using games in the classroom is always faced with a contradiction: learning process is targeted, and the game retains some intrigue, so the task of the teacher in the application of games in education is subordinate to the game defined didactic purpose. Analyzing the behavior of a game model of learning it can be seen that they provide rules that do not restrict freedom of intellectual activity. They themselves can choose a role, determine the likely developments in the game, create a problematic situation and seek ways to solve it. The teacher acts as an instructor who introduces the rules of the game, and provides advice, or a judge or referee host that offers the tips or facilitates discussions. The role of situational simulation technologies in the training of future teachers is important, and presents practical advice for the successful organization of a role-play and distribution of a game time. With increasing requirements for training teachers an urgent need for new approaches to the training of future teachers who have not only complex knowledge and professional skills and habits, but can easily navigate the new educational achievements and innovative educational technologies faces nowadays. Successful mastering of innovative teaching techniques will help future teachers in educational activity.
Опис
Ключові слова
інтерактивні технології, технології ситуативного моделювання, гра, імітаційна гра, interactive technologies, technologies of situational simulation, game
Бібліографічний опис
Кобюк, Ю. М. Технології ситуативного моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів [Текст] / Ю. М. Кобюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 359–364.