Інноваційні шкільні мережі: характеристика понятійно-термінологічного апарату дослідження

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті здійснено комплексний аналіз базових понять дослідження інноваційних шкільних мереж (ІШМ) як педагогічного феномену в контексті інноваційного освітнього менеджменту. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові методи (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення) та метод термінологічного аналізу для виявлення та уточнення значень і смислів основоположних понять. У результаті дослідження було обґрунтовано необхідність вивчення особливостей ІШМ для розвитку вітчизняної системи освіти, проаналізовано понятійно-термінологічну базу поняття «інноваційна шкільна мережа». Розглянуто інноваційні шкільні мережі як педагогічний феномен у контексті інноваційного освітнього менеджменту.
The article deals with the need to study the characteristics of innovative school networks for the development of the national education system. It is accentuated that due to the integration of Ukrainian education in the European educational space, national system of education requires innovative forms of activity. Creating of innovative school networks is one of the forms of the innovative processes dissemination. The relevant researches concerning the problem studied are examined. The basic approaches to understanding the key concepts that are included in the semantic structure of the term «innovative school network» are defined. Different approaches to the definition of the term «innovation» are studied. It is shown that in the theory of education there are both general and more concrete definitions of the term «innovation». Existing researches of both home and foreign scientists concerning the terms «network» and «network society» are analyzed, which are necessary to better understanding of the main point of innovative school networks phenomenon. Interpretations of the term «network» in different scientific approaches are analyzed. It is shown that a network in education is a quite new organizational form that plays an important role in innovative school development and helps to overcome a traditional isolation of schools. Innovative school network is defined as a complex of educational establishments which are united by the common innovative idea and activity which is aimed at the increase of the teaching and educational process efficiency, the quality of management activity; further extension of educational experience in the network of schools and behind it. It is shown that the sphere of innovative management in education is a subject to constant studies and researches under conditions of the reformation, modernization of all areas of Ukrainian society life. The innovative school network is considered as a pedagogical phenomenon in the context of innovative educational management. It is pointed out that networks are an effective way of innovative educational development management under the conditions of the decentralization processes.
Опис
Ключові слова
інновація, освітня інновація, мережеве суспільство, мережа, мережування, інноваційна шкільна мережа, управління освітою, менеджмент освітніх інновацій, innovation, educational innovation, network society, network, school network, networking, innovative school network, management of education, management of educational innovations
Бібліографічний опис
Самойлова, Ю. І. Інноваційні шкільні мережі: характеристика понятійно-термінологічного апарату дослідження [Текст] / Ю. І. Самойлова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 2 (46). – С. 432–441.