Особливості технологічних підходів до навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто поняття «технології» та «навчання», описано технологічні підходи закордонних науковців до навчання у вищій освіті, проаналізовано історичний аспект. Представлено характеристику технологічних підходів закордонних науковців до навчання. Встановлено, що до основних ознак технології відносять проектованість, керованість, коректованість, результативність, діагностичну доцільність, аналіз діючих факторів, ефективність методів, системність і цілісність. Зазначено, що до провідних чинників технологічного підходу відноситься мотивація самостійної роботи з придбання знань, джерела якої знаходяться як у контексті практичної, так і в навчальній діяльності.
The article deals with the concepts of technology and teaching, technological approaches of foreign scholars to the teaching in higher education; the historical aspect is also analyzed. The article highlights the main features of the technology: projecting, performance, manageability, results, diagnostic expediency, analysis of existing factors, effectiveness of methods, consistency and integrity. It is indicated that the leading factors of technological approach include motivation of individual work for gaining knowledge; the sources of this work are in the context of practical activity and studying. In Ukraine the increase of necessity in highly qualified specialists is caused by technological progress in the society. Modern experts must be efficiently and professionally prepared. The problem of teaching efficiency has always been important. Pedagogical technology gives a description, project of the process of student’s individuality formation and it must include diagnostic purposes and content of education, didactic processes and organizational forms of teaching. The components of the didactic process are: motivation as a forming of stable student’s interest to studying activity and transformation of external purposes into internal needs; cognitive activity of the student, the result of which is knowledge comprehension; teacher management depending on the purpose of study. Educational technologies should contain conceptuality – didactic, psychological, philosophical and social pedagogical argumentation of educational purposes; consistency – logics and interconnection of all parts and aspects of the process, the integrity of the designing and implementation of the educational process; the management – variation of teaching methods and tools for correction of results which are revealed in the process of diagnostics; the effectiveness of results and economic parameters; reproducibility by other teachers and departments. One of the leading factors of technological approach is motivation of individual work with the obtaining of knowledge. Its sources are in the context of practice and lerning activity. The other important factor is flexibility of the technology and its ability to adapt quickly and flexibly to the learning environment, to the students, to time budget and to other circumstances. The cognitive teaching technology is also effective, it is based on the subjective quality of erudition and problem-modular studying and activity-based approach.
Опис
Ключові слова
педагогічна технологія, технологічний підхід, навчання, вища освіта, educational technology, technological approach, learning, higher education
Бібліографічний опис
Самойленко, О. М. Особливості технологічних підходів до навчання [Текст] / О. М. Самойленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 2 (46). – С. 266–274.