Формування творчої активності майбутніх учителів музичного мистецтва

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкрито сутність процесу формування творчої активності студентів – майбутніх учителів музичного мистецтва. Обґрунтовано педагогічні, психологічні, органiзацiйні умови, що необхiднi для забезпечення процесу формування творчої активності студентів. Визначено основні види та методи роботи вчителя щодо створення творчої атмосфери на уроці музичного мистецтва. Зазначено, що результативність формування творчої активності майбутнього вчителя у процесі музичної освіти залежить від орієнтації викладачів і студентів на саморозвиток і самореалізацію в процесі спільного оволодіння творчими видами діяльності; включення студентів у навчально-творчий процес згідно з індивідуальним освітнім маршрутом.
The article reveals the essence of the creative activity formation of the students – future music teachers. The pedagogical, psychological, organizational conditions necessary for process of the creative activity formation of the students are grounded. the basic types and methods of work of the teacher in creating a creative atmosphere in the classroom are defined. Creative activity is an integrative student-activity characteristic of a person that leads to transformative orientation of its cognitive and practical activity and is based on creativity, a high level of spirituality of the individual, special knowledge and creatively oriented motivation. The efficiency of the formation of creative activity of the future teachers of musical art is to create conditions for social, psychological, pedagogical and organizational nature. The author names the following: – the availability of material resources and methodological support of educational process; – the creation of favorable psychological climate; – the application in the learning process of heuristic methods in solving creative questions: heuristic tasks, amateur, improvisation; – the use of special methods and types of activities requiring the application of additional pedagogical interaction between the teachers and students that encourage them to be creative: discussion, verbal statement about the music, creating drawings and coloring, movement, walk, march, dramatizations. The creative activity of the future teacher can be seen as a higher level of cognitive activity as self-improvement in the process of overcoming the usual rules and methods of action as a manifestation of independence and initiative in the search and finding the most effective means to solve educational problems. During the development of creative music education of the future teacher of music the development of three areas of the human psyche are inextricably linked: rational (intellectual and practical); emotional (motivational value); volitional (moral and practical). Thus, the essence of music education can be seen in the context of the growth of human identity through the expression of creative activity. The creative activity of the future teacher of music is developed in the course of mastering systematized knowledge and skills under certain psychological and pedagogical conditions, the most important of which is the organization of musical learning with the productive types of creative activity as a means of achieving the goal.
Опис
Ключові слова
творча активність, учитель музичного мистецтва, умови формування творчої активності, creative activity, music teacher, conditions of formation of creative activity
Бібліографічний опис
Крамська, С. Г. Формування творчої активності майбутніх учителів музичного мистецтва [Текст] / С. Г. Крамська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 1 (45). – С. 282–291.