Методи адаптивного тестування знань студентів

Анотація
Автори у статті розглядають методи адаптивного тестування знань студентів (алгоритм класичного адаптивного тестування знань закритого типу, алгоритм адаптивного тестування знань закритого типу «Ренесанс» Григор’єва-Дем’янова, алгоритм адаптивного тестування знань закритого типу «Маятник» Григор’єва-Дем’янова, алгоритм адаптивного тестування знань закритого типу «Неокласицизм»). Усі методи адаптивного тестування детально описані авторами, розглянута математична модель створення адаптивного тесту з урахуванням часу, наведено алгоритм та блок-схема адаптивного комп’ютерного тесту. На основі даної блок-схеми авторський колектив самостійно розробив комп’ютерну тестуючи оболонку на основі веб-програмування (з використанням інструментарію веб-сторінок - php, системи управління базами даних - SQL і можливістю захищеного доступу до сайту – SSL) та виклали її у глобальну мережу Інтернет.
The article deals with the methods of adaptive testing of students’ knowledge (the algorithm of classical adaptive closed testing, the algorithm of the adaptive closed testing «Renaissance» by Grigorieva-Demyanova, the algorithm of the adaptive closed testing «Pendulum» (Mayatnik) by Grigoryeva-Demyanova, the algorithm of the adaptive closed testing «Neoclassicism»). All the methods of adaptive testing are described in details by the authors, the mathematical model of timed creation of the adaptive test, the algorithm and the block diagram of an adaptive computer test are introduced. On the basis of this flow diagram the corporate authors independently developed a computer testing shell based on web programming (using the web pages tools - php, management databases - SQL and the ability of a secure access to a site - SSL) and put it on the Internet. A great advantage of this computer program for online testing is that there is no need to install it on a computer, it is only necessary to have an access to the Internet. At any time a student can visit the website and pass the test using not only a computer or a laptop (Windows or Linux computer operating systems) but also by means of a smartphone or a tablet (Android operating system). Now therefore we come to the conclusion that this program is of great importance for introduction of the innovative method of evaluation of students’ knowledge in virtual education. The teacher having an access to the system of editing (who knows a login and a password – the For the Teacher button) can see the browsing history with the following data: who, when, on what topic and what mark a student received having passed a test in this system of testing. The program works in such a way that questions in tests change the order (i.e. mix up) therefore it doesn’t make sense to remember the sequence of answers. This program has a set of advantages in comparison with other programs (installation on a computer is not required, a student can pass a test at any time, completely free, it is not necessary to license it, any operating system is acceptable), there is only one shortcoming – it will be impossible to interact with the testing program without the Internet access that means the ultimate efficiency of the developed program.
Опис
Ключові слова
тест, адаптивне тестування, алгоритм, блок-схема, комп’ютерне тестування, дистанційна освіта, test, adaptive test, algorithm, block diagram, computer testing, virtual education
Бібліографічний опис
Загребельний, С. Методи адаптивного тестування знань студентів [Текст] / С. Загребельний, О. Загребельна, О. Костіков // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 376–384.