Змістові засади розбудови міжнародного співробітництва ЄС у сфері неформальної освіти дітей та учнівської молоді

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті завдяки застосуванню групи загальнонаукових методів, а також методу системно-структурного аналізу висвітлено основні змістові засади розбудови міжнародного співробітництва Європейського Союзу у сфері неформальної освіти дітей та учнівської молоді. Акцентовано на можливостях соціалізації підростаючого покоління через участь у неформальній освітній діяльності. Охарактеризовано пріоритетні змістові напрями міжнародного співробітництва у сфері неформальної освіти дітей та учнівської молоді, визначено основні форми реалізації змісту цього процесу.
In the article content foundations of the development of international relations of the European Union in the field of non-formal education of children and studying youth are revealed by using a group of scientific methods, as well as the method of systemic structural analysis. The author focused on the modern European trend of mainstreaming non-formal education as a possibility of socialization of the younger generation through participation in non-formal educational activities. The value of fundamental scientific research of foreign scientists on the problem of development of non-formal education as lifelong learning and the development of international cooperation in this sphere is underlined in the article. The relevance of scientific discussion of this problem in native and foreign science been confirmed by the analysis of a wide range of educational research. The value of cross-sectoral approach in shaping of content foundations of international cooperation the EU in informal education is underlined in the article. Therefore, the interaction of education, youth and social policy is based on the presented study. In the article the author describes the main content direction of the international cooperation in the field of non-formal education of children and youth, defines the basic forms of realization of content of this process. The main forms of realization of substantial directions of international cooperation in this field are systematized by the author of the article that based on the analysis of a wide range of information sources. The prospects for the further research in view of the development of the implementation (content and form) and interconnection of each of the directions of international cooperation EU non-formal education children and youth are defined.
Опис
Ключові слова
Європейський Союз, неформальна освіта, сфера неформальної освіти дітей та учнівської молоді, змістові засади, напрями міжнародного співробітництва ЄС у сфері НФО дітей та учнівської молоді, соціалізація, European Union, non-formal education, non-formal education of children and studying youth, meaningful foundation, directions of international cooperation of the EU in the field of NFE children and studying youth, socialization
Бібліографічний опис
Заярна, В. Змістові засади розбудови міжнародного співробітництва ЄС у сфері неформальної освіти дітей та учнівської молоді [Текст] / В. Заярна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 435–442.