Оптимізація та вдосконалення організації іншомовної підготовки науково-педагогічних працівників в умовах глобалізаційних змін у галузі вищої освіти України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються питання організації ефективної іншомовної підготовки науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів в умовах розвитку освітнього простору під впливом глобалізаційних процесів. Розглянуто особливості підходу дорослих до навчання й оптимальні умови для оволодіння іншомовною компетенцією. Проаналізовано існуючі підходи до навчання дорослих іноземної мови з метою визначення основних проблемних питань, серед яких варто зазначити організацію навчального процесу, фінансування проекту та мотиваційні фактори, і запропоновано оптимальні шляхи усунення цих проблем з урахуванням специфіки даної категорії слухачів.
The article deals with the issues of organization of effective foreign language training of research and education personnel in the conditions of fast development of the educational sphere under the influence of the globalization processes. To achieve the goal of analyzing the peculiarities of the adult approach to learning, defining the main problems associated with foreign language training and finding solutions to them such research methods as critical analysis of scientific pedagogical and psychological publications, scientific observation, testing, methodological experiment as well as analysis and synthesis are used. The peculiarities and distinctive features of the adult approach to learning based on psychological, methodological and physiological characteristics of the adult learners as well as optimal conditions of mastering the foreign language are considered in the article. The existing methods and approaches to teaching foreign languages applied to adults are analyzed so that the major issues related to the educational process are defined including organization specifics, project financing and budget allocation as well as motivational factors. There are suggested optimal ways to overcome the difficulties connected with foreign language training of research and education personnel and the possible organizational solutions are found taking into consideration specifics of the learners. The communicative-analytical method is considered as the most effective since it meets the vast majority of needs and requirements of the research and education personnel involved in the foreign language training. The mixed structure of financing based on personal, institutional and state funds in the different stages of the project implementation is substantiated. Motivational factors including internal and external ones are analyzed to define the most encouraging aspects. Since international projects with Ukrainian academics participating in them are getting increasingly common in the process of innovative development of the educational sphere under influence of the globalization processes this direction involves intensive learning English as a language of international communication and requires particular attention to creating and pursuing specific strategies and cost-effective approaches which need further development.
Опис
Ключові слова
мовна та мовленнєва компетенція, освіта дорослих, комунікативно-аналітичний метод, контракт на навчання, іншомовна підготовка фахівців, соціально-комунікативні вміння, інноваційний розвиток освітнього простору, language competence, adult learning, communicative-analytical method learning contract, foreign language training, social and communication skills, innovative development of education
Бібліографічний опис
Мединська, С. Оптимізація та вдосконалення організації іншомовної підготовки науково-педагогічних працівників в умовах глобалізаційних змін у галузі вищої освіти України [Текст] / С. Мединська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 161–168.