Вплив комплексної програми фізичної реабілітації на нейрогуморальну регуляцію системи кровообігу студенток спеціальної медичної групи із вегето-судинною дистонією за змішаним типом

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті досліджено вплив комплексної програми фізичної реабілітації на нейрогуморальну регуляцію студенток основної групи Української академії банківської справи Національного банку України порівняно зі студентками групи порівняння, які займалися за загальноприйнятою програмою фізичного виховання. Визначено, що наприкінці дослідження динаміка змін ортостатичної проби мала статистично значущу відмінність у студенток основної групи, де відбулося зменшення середнього показника на 15,05 уд.∙хв-1, а кліностатична проба зменшилась на 13,65 уд.∙хв-1 порівняно зі студентками групи порівняння (р<0,05).
In the article the impact of a comprehensive physical rehabilitation program for students on neurohumoral regulation of the main group compared to the students of the comparison group, who were engaged according to the standard physical education program, is investigated. The aim of the study is to determine the changes in neurohormonal regulation of the blood circulatory system of students of special medical group with the disease of vegetative-vascular dystonia on the mixed type during the study. The study was conducted at the Ukrainian Academy of Banking of the National Bank of Ukraine during September 2011–May 2014. The study involved 40 students, who for health reasons attributed to a special medical group with vegetative-vascular dystonia on the mixed type. To study the efficiency of the development program of physical rehabilitation was formed two homogeneous groups of the students (basic and comparison group). The main group was engaged according to the developed integrated program of physical rehabilitation. A distinctive feature of the developed comprehensive physical rehabilitation program for a main group of the students was a combined selection of fitball exercises, breathing exercises by O. M. Strelnikova, treatment and acupressure, aqua aerobics as a single class, and the whole cycle of physical rehabilitation. With the students of a comparison group the classes were conducted in accordance with a generally accepted program of physical education for the students with cardiovascular disease, which included general developmental exercises, therapeutic physical training, breathing exercises, exercises for posture correction, sports and applied exercises, outdoor and sports games. The results of the study indicate that the dynamics of an orthostatic test at baseline and at the end of research was a statistically significant difference of the students of the main group, where the average indicator decreased by 15,05 beats min-1, and the students in the comparison group – by 11,50 beats a min-1. The clinical-static test of the students was decreased in the main group by 13,65 beats a min-1, and the students in the comparison group – by 11,1 beats a min-1. After analyzing the dynamics of changes in clinic and orthostatic the tests has concluded that the prevalence of the sympathetic division of the autonomic nervous system is a feature of the vascular wall that may be genetically determined, and the predominance of the parasympathetic division of the autonomic nervous system; the features are contractile ability of myocardial that can also be reflection and genetic conditionality and constitutional features of morphology. Prospects of further scientific studies is to improve the comprehensive physical rehabilitation program for the students of a special medical group with the disease of vegetative-vascular dystonia on the mixed type.
Опис
Ключові слова
студентки, фізична реабілітація, спеціальна медична група, вегето-судинна дистонія, ортостатична та кліностатична проби, students, physical rehabilitation, special medical group, vegetative-vascular dystonia, orthostatic test, clinostatic test
Бібліографічний опис
Ольховик, А. Вплив комплексної програми фізичної реабілітації на нейрогуморальну регуляцію системи кровообігу студенток спеціальної медичної групи із вегето-судинною дистонією за змішаним типом [Текст] / А. Ольховик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 229–235.