До проблеми підготовки корекційних педагогів до професійної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті доводиться актуальність проблеми підготовки корекційних педагогів, професія яких на сучасному етапі становлення й розвитку отримує широке коло розповсюдження та підтримується запитами суспільства. Визначено якості, які необхідні корекційному педагогові для професійної діяльності, серед яких головними є емпатія, педагогічні такт і спрямованість, рефлексія. Аналізуються думки вчених щодо професійного портрету корекційного педагога, показники готовності до професійної діяльності у сфері спеціальної освіти. Доведено, що у структурі підготовки корекційних педагогів слід приділяти увагу таким компонентам: мотиваційному (мотивація до оволодіння знаннями, професійної діяльності, бажанні працювати з дітьми з порушеннями розвитку тощо), когнітивному (досвід людини, його практичної діяльності, пізнавальні можливості, уміння спілкуватися тощо), поведінковому (самоконтроль у комунікативній взаємодії з дітьми з особливими потребами, їх батьками, соціальними структурами).
The topicality of the problem of preparation of correctional teachers is proved in the article. The profession of correctional teachers is widely spread and supported by the demands of the society at the present stage. The qualities which are crucial for a correctional teacher in his professional activity, such as empathy, pedagogical tact, reflection etc., were defined. The studies of scientists about a professional portray of an expert in the sphere of special education are analysed. The criteria and the rate of preparedness of future correctional teachers for their professional activity are identified. It was defined that in the structure of preparation of correctional teachers much attention should be given to the following components: motivational, cognitive, and behavioral. The motivational component is examined through the prism of the formation of motivation for getting knowledge, professional activity, and the desire to work with children who have a disturbance of development. The cognitive component is seen as gaining experience in practice. The behavioral component is regarded as the formation of self-control in the communication with children, who have psychophysical disorders, their parents and social situations. The preparation of Bachelors of Correctional Behavior implies the use of specific methods and means of education. Along with the traditional forms of teaching (lectures, seminars, practical classes) the innovational ones are used as well. These are the forms that imitate the future professional activity of students: situational and role plays, trainings. It is determined by the necessity of the development of students’ skill to work both independently and as team players. The ability of applying knowledge in practice and planning the content of one’s activity is formed. The development of the program of psychological follow-up for the students whose field of study is “Specific education” is considered to be a prospect for the research.
Опис
Ключові слова
підготовка, корекційні педагоги, спеціальна освіта, професійна діяльність, студенти, якості, готовність, психологічна підтримка, preparation, correctional teachers, special education, professional activity, students
Бібліографічний опис
Проскурняк, О. До проблеми підготовки корекційних педагогів до професійної діяльності [Текст] / О. Проскурняк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 4 (58). – С. 408–415.