Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10422
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГромова, Наталія Василівна-
dc.contributor.authorHromova, Nataliia Vasylivna-
dc.date.accessioned2021-04-01T06:40:19Z-
dc.date.available2021-04-01T06:40:19Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationГромова, Н. Формування медіакомпетентності майбутнього вчителя-словесника в курсі «Методика навчання української мови» [Текст] / Н. Громова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 119–130. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/119-130.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10422-
dc.description.abstractУ статті акцентовано увагу на актуальності проблеми формування медіакомпетентності як складової професійно-методичної компетентності вчителів-словесників. Автор здійснив огляд наукових праць щодо поняття «медіакомпетентність». На прикладі дисципліни «Методика навчання української мови» окреслено окремі аспекти формування медіакомпетентності вчителя-словесника. Зроблено спробу показати доцільність використання системи завдання з метою формування медіакомпетентності під час вивчення дисципліни «Методика навчання української мови».uk_UA
dc.description.abstractThe purpose of the article is to demonstrate the peculiarities of the formation of media competence of the students of the pedagogical institutions of higher education on the example of the discipline “Methods of teaching the Ukrainian language”. Achieving the goal involved the use of a number of methods: theoretical – general scientific (analysis, synthesis, comparison, generalization, systematization) and specifically scientific (method of terminological analysis, which revealed the essence of key concepts of scientific research; method of structural-logical analysis aimed at disclosing media competence component of professional and methodological competence of teachers-philologists). On the basis of the scientific sources analysis and the study of pedagogical experience we come to the following conclusions: provided a creative approach to the application of tasks with the aim to form media competence will not only diversify learning, but will also be a means to form and develop highly qualified education professionals ready to perceive and evaluate information. The methodological base of the system of tasks should contain a wide range of innovative forms, methods, tools, methods of educational activities and cooperation with students: polemics, discussion groups, project activities (creation of a media product), etc. An important factor for the choice of methods, techniques, teaching aids is the methodological competence of the teacher-philologist on the implementation of the media component of the educational process, which is the topic of the next publication. We see the prospects for further research in comparing media literacy curricula of Ukrainian institutions of higher pedagogical education with foreign pedagogical universities in order to determine the innovative potential of foreign experience for its implementation in Ukraine.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectмедіакомпетентністьuk_UA
dc.subjectпрофесійно-методична компетентністьuk_UA
dc.subjectпрофесійно-методична компетентність учителя-словесникаuk_UA
dc.subjectмедіакомпетентність учителя-словесникаuk_UA
dc.subjectметодика навчання української мовиuk_UA
dc.subjectмедіатекстuk_UA
dc.subjectсистема завданьuk_UA
dc.subjectmedia competenceuk_UA
dc.subjectprofessional and methodological competenceuk_UA
dc.subjectprofessional and methodological competence of a teacher-philologistuk_UA
dc.subjectmedia competence of a teacher-philologistuk_UA
dc.subjectmethods of teaching the Ukrainian languageuk_UA
dc.subjectmedia textuk_UA
dc.subjectsystem of tasksuk_UA
dc.titleФормування медіакомпетентності майбутнього вчителя-словесника в курсі «Методика навчання української мови»uk_UA
dc.title.alternativeFormation Future Teachers-Philologists’ Media Competence in the Course of “Methods of Teaching the Ukrainian Language”uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.1:004.77uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0002-2784-1016-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2020.08/119-130-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hromova.pdf1,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.