Перегляд за Автор "Kozlov Dmytro Oleksandrovych"
Зараз показуємо 1 - 20 з 28
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Axiological Potential of Students in the System of Student Government(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Дєнєжніков Сергій Сергійович; Dieniezhnikov Serhii Serhiiovych; Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychThe article is devoted to the problem of axiological potential of students in the system of student government. The special emphasis in the article is placed at the theoretical understanding of the essence of the axiological potential of students, the study of significant conditions for the effective realization of students’ values and the development of student government. The authors consider the problem of education of morality, the formation of value orientations of the youth student environment, identify new forms and pedagogical means of influencing student government in an institution of higher education.Документ Criteria and Evaluation Instrument for Determining the State of Innovative Culture Development of the Future Manager of the General Secondary Education Institution in the Masters’ Training Process(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychBased on the content analysis results of scientific works on the investigated problem, the legal framework and accordingly to the innovative culture components, the criteria, indicators and development levels of the phenomenon under study, of the future manager of the general secondary education institution during the master’s training have been singled out. The first criterion – cognitive-functional, corresponds to the cognitive and practical component of the innovative culture of the future manager of the general secondary education institution and characterizes the way the subject interacts with the tools and the work subject, as well as his readiness degree for a specific activity type. The second criterion – professional-synergetic – acts as an integral characteristic of the consciousness and self-consciousness of the innovative culture subject, moral, ideological and ethical prerequisites of activity. Professional consciousness is a kind of reality reflection, in which the whole set of algorithms, norms, values and language inherent in a separate type of professional activity is accumulated. The third criterion – productive-creative, which corresponds to the creative and predictive component of the innovative culture of the future manager of the general secondary education institution, involves creation of fundamentally new intellectual and creative educational products and their implementation or introduction in the educational and management process. The levels of development of innovative culture of the future manager of the general secondary education institution in the masters’ training process are determined: harmonious (high), aggregative (sufficient), summative (low).Документ European Teacher Education Area: the Transformation of Teacher education Practices in Europe(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna; Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro Oleksandrovych; Козлова Олена Григорівна; Kozlova Olena Hryhorivna; Чистякова Ірина Анатоліївна; Chystiakova Iryna AnatoliivnaУ статті досліджено особливості трансформації педагогічної освіти в контексті створення Європейського простору педагогічної освіти (ЕТЕА). У статті на основі контент-аналізу європейської педагогічної освіти визначено механізми, процеси та ключові агенти, які взаємно підсилюють один одного для формування процесу європеїзації в освіті вчителів. Для аналітичних цілей означені механізми, процеси та ключові агенти було згруповано відповідно до їх функцій у такі основні категорії: 1) координація політики; 2) міжгалузеві інструменти; 3) управління на основі фактів; 4) Болонський процес; 5) освітні програми; 6) стейкхолдери. Доведено, що з точки зору європеїзації, поява ЕТЕА є результатом «кругового підходу», який поєднує вертикальні та горизонтальні процедури трансформації політики. Визначено майбутні тенденції політики реформування освіти ЄС: 1) зростання ролі ЄС в освітній політиці, включаючи політику щодо педагогічної освіти, а також збільшення його здатності впливати на розвиток освіти держав- членів ЄС; 2) постійна можливість інших галузей впливати на розвиток освіти. Констатовано, що європеїзація галузі може або посилити існуючу напруженість, або функціонувати як засіб від історично вкорінених протиріч. Для того, щоб уможливити появу нових інноваційних рішень, процес європеїзації повинен дати можливість системам педагогічної освіти визначити власні організаційні моделі, ураховуючи, що різні країни можуть перебувати на різних стадіях формулювання та впровадження освітньої педагогічної політики.Документ Foreign Experience in Introducing Master’s Training Programs for Future Managers of General Secondary Education Institutions(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro Oleksandrovych; Козлова Олена Григорівна; Kozlova Olena Hryhorivna; Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna; Чистякова Ірина Анатоліївна; Chystiakova Iryna AnatoliivnaНа основі аналізу магістерських програм закладів вищої освіти зарубіжних країн (Великої Британії, США та Китаю), відібраних авторами на підставі критерію розвитку інноваційної культури майбутнього керівника закладу загальної середньої освіти, констатовано, що окреслені програми спрямовані на формування в майбутніх освітніх лідерів різних рівнів інноваційних навичок, що дозволяють швидко реагувати на зміни, які відбуваються в суспільстві в цілому й закладі освіти зокрема, ухвалювати рішення в нестандартних ситуаціях, задовольняти різноманітні потреби учасників освітнього процесу на засадах рівності та справедливості, що потребує високого рівня інноваційної культури. Незважаючи на різницю в обсязі навчальних годин, усі магістерські програми приділяють значну увагу виробничій практиці магістрантів та науково-дослідницькій роботі (у випадку наукової магістратури). Показано, що пропозиція програм магістерської підготовки керівників закладів загальної середньої освіти у світі є досить широкою. Висвітлено магістерські програми закладів вищої освіти зарубіжних країн (США, Великої Британії та Китаю), відібраних на підставі критерію розвитку ІК майбутнього керівника ЗЗСО. Зокрема, розвиток ІК майбутнього керівника ЗЗСО здійснюється в межах магістерських програм з освітнього лідерства (Університет Південної Флориди Сарасота-Манаті (США); Міжнародний університет Марконі (США); Нью-Йоркський університет (США); Університет Джорджа Вашингтона (США); Університетський коледж Лондона (Велика Британія)) тощо. Доведено, що магістерські програми означених закладів вищої освіти спрямовані на формування в майбутніх освітніх лідерів різних рівнів інноваційних навичок, які дозволяють швидко реагувати на зміни, що відбуваються в суспільстві в цілому й закладі освіти зокрема, приймати рішення в нестандартних ситуаціях, задовольняти різноманітні потреби учасників освітнього процесу на засадах рівності та справедливості, що потребує високого рівня інноваційної культури.Документ Implementation of Humane Pedagogy Ideas in Lebedyn Pedagogical School Named After A. S. Makarenko Under L. Kirdishcheva Leadership(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro Oleksandrovych; Михайличенко Ірина; Mykhailychenko IrynaThe publication is devoted to the implementation of the ideas of humane pedagogy in the Lebedyn pedagogical school named after A.S. Makarenko under the leadership of L. Kirdishcheva. A review of recent studies of the problem of humanization is made. The historical origins of the phenomenon of humanism are outlined. The thesis of Sh. Amonashvili, the President of the International Center for Humane Pedagogy on the principles of implementation of humane pedagogy is presented. Peculiarities of practical use of ideas of humane pedagogy in the educational process of Lebedyn Pedagogical School are revealed.Документ Innovative Behavior of a Future Manager as a Factor of Effective Management by Personnel of a Secondary Education Institution(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychThe article is devoted to the analysis of the structure of innovative behavior of a future manager of secondary education institution; factors, influencing the innovative susceptibility and innovative behavior are considered. Approaches to the study of innovative behavior of the personnel are defined. It is highlighted that innovative teachers’ activity is influenced by development of manager’s innovative behavior and culture. The innovation in education is determined by the innovative activity of teachers, their attitude to innovations, their readiness and ability to create new educational products and educational technologies; it is also characterized as innovative behavior.Документ Innovative Culture in the Mainstream Development of the Modern Society: Theoretical Analysis(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychFormulation of the problem. The article deals with the concepts: tradition and innovation; historical analysis of their interaction in the field of education is conducted. In any era, traditions were reworked, rethought, and applied to their own ends and only those that were in harmony with the style and culture of society were preserved. Some elements of the old traditional system have survived, adapting to new circumstances, changing their functions or joining the new system as elements. It can’t be spoken of traditions as something solid and unchanging; in fact, there is a continuous process of changing and transforming some traditions and dying of others, transforming some innovations into traditions. This is the basic logic behind the interaction between tradition and innovation. Thus, the concepts of "tradition" and "innovation" are dialectically interrelated. Tradition exists as a basis for innovation, and innovation is the basis for the tradition origin. Materials and Methods. Solving the highlighted aim, a set of methods of scientific research adequate to them were used, theoretical: a comparative analysis of innovative culture in the mainstream development of the modern society; a systematic analysis of innovative culture as an integrative personality quality of the future manager of the educational institution. The article analyzes the theoretical foundations of the concepts of "tradition - innovation" as two sides of the educational process. The traditions analysis and innovations has been carried out based on the approaches considered to these concepts, taking into account development over time, depending on the particular circumstances of the society's development. Results. The concepts of "tradition" and "innovation" are dialectically interrelated. Tradition exists as a basis for innovation, and innovation is the basis for the origin of tradition. The article reveals the essence of innovative culture and its place and significance in the modern society development. The interrelation between person’s innovative culture and the innovative culture of society is analyzed and the main development tasks of effective innovative culture are highlighted. Conclusions. The category "innovative culture" is one of the corporate culture directions of the general secondary education institution. The essence definition and the category content" person’s innovative culture" is offered, its main tasks in providing an innovative favorable environment are defined. The article attempts to answer the question of what should be the process of pedagogical support of innovative activity of future heads of secondary educational institutions, in order to effectively influence the innovative practice results taking into account its peculiarities.Документ Innovative Culture of Future Education Institution Manager in the Foreign Scientific Discourse(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychThe purpose of the article is to present the structure, factors, mechanisms, development models of the future education institution manager's innovative culture and consider the psychological and pedagogical aspects of its development among future education institution managers. The personalization principles of innovative pedagogical activity are presented. The structure of professional future education institution manager's innovative culture, which consists of person's innovative receptivity, personal readiness for innovative pedagogical activity, innovative orientation is defined.Документ Major Characteristics of Innovative Culture of the Future Manager of the Secondary Education Institution(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychThe article deals with the concepts: innovation, innovative culture of the future manager of the secondary education institution; historical analysis of their interaction in the field of education is conducted. The essence of development of innovative culture of the future manager of the secondary education institution and its main characteristics are described in the article, the conditions that influence the success of the professional activity of the future manager of the secondary education institution are described. The concepts of “innovative culture of society” and “innovative culture of personality” are considered in terms of scientific approaches. Characteristic features of managerial approaches to formation of innovative culture are defined. Particular attention is paid to human capital in the modern society and development of high culture between the participants of economic relations. The main tasks of the innovative culture of the future manager of the secondary education institution are formed and defined.Документ Methodological Support for the Innovative Culture Development of the Future Manager of the General Secondary Education Institution in the Master’s Training Process(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychThe methodological support for the innovative culture development of the future manager of the general secondary education institution in the master’s training process is characterized. It is found out that the use of the forms and methods presented in the article in the educational process of the magistracy promotes forming in the future manager of the general secondary education institution of a susceptibility to innovation as the individual strategy, reflected in its implementation in all spheres of activity, creating the mechanism for effective organization management, ensuring the high level development of innovative processes involving the institution staff.Документ Mobility in Higher Education: Retrospective Analysis(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016) Рисіна Марія Юхимівна; Rysina Mariia Yukhymivna; Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychУ статті здійснено ретроспективний аналіз наукових підходів щодо мобільності у вищій освіті, визначено пріоритетні завдання інтернаціоналізації вищої освіти, її зв'язок із програмами мобільності; проаналізовано рівні, форми та результати мобільності в різних країнах. Охарактеризовано діяльність міжнародних освітніх програм обміну.Документ Modern Technologies in the Development of Innovative Culture of the Future Manager of the Education Institution in the Master’s Training Process(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Kozlov Dmytro Oleksandrovych; Козлов Дмитро ОлександровичA number of new communication technologies have emerged in recent years that are largely regarded and intended for personal and recreational use. However, these “conversational technologies” and “constructivist learning tools” coupled with the power and reach of the Internet, have made them viable choices for both educational and knowledge-oriented applications. The technologies which are considered in this article include instant messaging (IM), Weblogs (blogs), wikis, podcasts, etc. Technologies, underlying educational and cognitive psychology theories, and also applications for education of future managers of the education institution are examined in detail.Документ The State of Elaboration of the Problem of the Future Secondary Education Institution Manager’s Innovative Culture Development(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychToday, an innovative culture is in the focus of attention not only of scientific and specialized circles, but also of the state and society as a whole, and the task of creating an innovative culture in Ukraine has become one of the national priorities. The transition to a “knowledge economy” and a new innovative level of technology and social culture is one of the ways out of the crisis of national identity. The practical aspect in this regard is dissemination of positive experience in the formation of the innovative culture in various fields of activity, with education, science, culture and communications playing a key role. Since decision-making by subjects of economic activity depends on mental models, for effective reforms it is necessary to change the institutional system and the society foundations. The economic environment with a high level of innovative culture contributes to the acceptance by society of new ideas as values and their support. At the same time, the main motivation for human activity will be based on the inner desire to update, search for ideas and ways to implement them, however, such changes necessitate the person’s training with new social skills and specific worldviews. According to leading researchers in the context of modern social development, the priority of information and knowledge is based on information and innovative culture. Therefore, it can be said that innovative culture is the basis for the formation of an informational, innovative “knowledge society”, as well as the individual’s civic identity.Документ Критерії та рівні сформованості управлінської компетентності викладача вищого навчального закладу(2016) Сбруєва Аліна Анатоліївна; Sbruieva Alina Anatoliivna; Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychСтаттю присвячено розкриттю проблеми оцінювання готовності викладача вищої школи до управлінської діяльності. На основі кваліметричного підходу розроблено картку кваліметричного оцінювання рівня сформованості управлінської компетентності викладача вищого навчального закладу. Аргументовано вимоги до визначеннякритеріального апарату щодо вимірювання сформованості управлінської компетентності викладача вищої школи. Запропоновано критерії (позиційно-ціннісний, когнітивно-операційний, аналітико-рефлексивний) та визначено рівні (продуктивний, достатній, елементарний) сформованості управлінської компетентності викладача вищого навчального закладу.Документ Методологічні засади управління якістю освіти у сучасному ЗВО(2020) Лазаренко Вероніка Олегівна; Lazorenko Veronika Olehivna; Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychУ магістерській роботі визначено сутнісне значення поняття «якість» як багатофакторного феномена; систематизовані методологічні підходи до моделювання системи управління якістю освіти у закладі вищої освіти; розроблена модель управління якістю, представлена на рівнях: підсистеми управлінських підходів, теоретико-методологічних підстав, ціннісної сутності компонентів і чинників освіти різної природи; визначена система принципів внутрішньовишівського управління якістю, цілеорієнтованих на виконання регулятивної функції на загальнонауковому, стратегічному, практико-орієнтованому, технічному, конкретно-науковому і факторному рівнях; представлений алгоритм побудови системи управління якістю освіти у закладі вищої освіти.Документ Організаційно-педагогічні засади студентського самоврядування у закладі вищої освіти(2020) Кожевніков Микола Геннадійович; Kozhevnikov Mykola Hennadiiovych; Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychУ магістерському дослідженні визначено роль функціонування студентського самоврядування у Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка та розроблено методичні рекомендації щодо перспективного розвитку студентського самоврядування у СумДПУ імені А. С. Макаренка; уточнено особливості функціонування студентського самоврядування у вітчизняних закладах вищої освіти; подальшого розвитку набули порівняльні характеристики досвіду студентського самоврядування у Великобританії та Франції..Документ Організація науково-дослідної роботи майбутніх керівників навчальних закладів у процесі магістерської підготовки(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2008) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychУ статті здійснено аналіз проблеми організації науково-дослідної діяльності студентів. Наголошується на науковій діяльності майбутніх керівників навчальних закладів у системі професійної освіти. Подано практичний досвід реалізації дослідної роботи магістрантів на прикладі магістратури Сумського державного педагогічного університету ім. А. С. Макаренка.Документ Педагогічний потенціал студентського самоврядування у сучасному ЗВО(2020) Демура Тетяна Миколаївна; Demura Tetiana Mykolaivna; Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychВ магістерській роботі розкриті особливості студентської організації і студентського руху як суб'єктів студентського самоврядування, що володіють педагогічним потенціалом; сформульовані принципи, що відображають демократичний характер і специфіку управлінської діяльності студентів; визначено організаційно-педагогічні умови, що забезпечують актуалізацію педагогічного потенціалу студентського самоврядування; розкрито поняття педагогічний супровід соціально орієнтованої діяльності студентської молоді, розроблена класифікація видів (педагогічна турбота і педагогічна підтримка) і форм (консультування, наставництво, семінари, тренінги, ділові ігри та ін.) педагогічного супроводу студентського самоврядування.Документ Педагогічні умови ефективної реалізації процесу формування управлінської компетентності майбутнього викладача вищої школи(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychНа основі вивчення наукових джерел та аналізу емпіричного матеріалу в статті відстоюється думка, що ефективність реалізації процесу формування управлінської компетентності майбутнього викладача вищої школи пов’язана з функціонуванням сукупності педагогічних умов. До таких віднесено: створення комфортного освітнього середовища, що основане на педагогічній взаємодії, співробітництві та співтворчості викладача й студентів; запровадження моніторингового дослідження динаміки формування управлінської компетентності майбутніх викладачів на основі кваліметричного підходу; технологізація процесу формування управлінської компетентності майбутнього викладача на основі програмно-цільового управління; посилення практичної складової магістерської підготовки майбутніх викладачів шляхом запровадження інноваційного навчально-методичного забезпечення.Документ Професійна кар’єра майбутнього викладача вищої школи: досвід управлінської рефлексії(2014) Козлов Дмитро Олександрович; Kozlov Dmytro OleksandrovychУ статті аналізуються питання, пов’язані з формуванням готовності майбутнього викладача вищої школи до реалізації професійної кар’єри та управління персоналом навчального закладу в умовах ринкових відносин. З’ясовано значення стратегії та стратегічного управління персоналом в освіті, необхідне для ефективної діяльності як навчального закладу в цілому, так і процесу формування готовності майбутнього викладача вищої школи до реалізації професійної кар’єри зокрема.