Формування готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертації обґрунтовано та експериментально перевірено модель формування готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності, яка базується на комплексі методологічних підходів (системного, особистісного, діяльнісного, аксіологічного, компетентнісного) та сукупності специфічних принципів (інтеграції професійно-орієнтованих знань, практичної спрямованості підготовки, формування здоров’язбережувального середовища), передбачає удосконалення змісту професійної підготовки шляхом посилення міжпредметних зв’язків, формування мотиваційно-ціннісного ставлення до фізкультурно-оздоровчої діяльності, удосконалення процесу професійної підготовки у напрямі введення в освітній процес технологій проблемного й інтерактивного навчання з використанням різних форм (проблемна лекція, лабораторні заняття, семінари, ділова гра, тренінги, виробнича практика), методів (проблемні, інтерактивні, проектні) й засобів (комплекси фізкультурно-оздоровчих вправ інноваційної спрямованості та ІКТ).
In the thesis, the solution to the problem of formation of readiness of future physical therapy and ergotherapy bachelors for the application of physical and recreational technologies in professional activity is proposed. The actuality and expediency of the research problem are conditioned by the need to overcome the contradictions that arise between: the requirements for the professional training of future physical therapy and ergotherapy bachelors and the needs of rehabilitation institutions of specialists who are ready to use physical and recreational technologies in their professional activity; the prevalence of physical and recreational technologies in the work of physical therapists and the dominance of theoretical foundations in their professional training; the need to form readiness of future physical therapy and ergotherapy bachelors for the application of physical and recreational technologies in professional activity and limited theoretical understanding of the model of such training and its methodological support. According to the terminological analysis the content of the key concepts of «physical and recreational technology» and «readiness for the use of physical and recreational technologies» have been specified. The analysis of the research positions of the scientists on the formation of professional readiness gives grounds to proceed from understanding of readiness of future physical therapy and ergotherapy bachelor to the use of physical and recreational technologies in professional activity as a complex dynamic personal formation, which provides the current realization of physical and recreational professional activity and consists in mastering the special knowledge of the physical and recreational technologies and the skills related to them, techniques and methods of their use and assumes the presence of psychological qualities necessary for a specialist of physical therapy, ergotherapy for professional self-improvement. Formation of readiness of future physical therapy and ergotherapy bachelors for the application of physical and recreational technologies in professional activity is a complex dynamic process of influencing the system of values and motives for the application of physical and recreational technologies in professional activity, on the process of mastering theoretical and procedural aspects of application of physical and recreational technologies in professional activity and professionally important personality traits that govern the practical implementation of physical and recreation activity. According to the results of the structural analysis the essence and structure of future physical therapy and ergotherapy bachelors for the application of physical and recreational technologies in professional activity which is presented in unity of four components: motivational-value; subjective, cognitive-content and activity have been defined. In the dissertation the model of formation of readiness of future physical therapy and ergotherapy bachelors for the application of physical and recreational technologies in professional activity which is based on a set of methodological approaches (systemic, personal, activity, axiological, competence), a set of general didactic (scientific, systematic and sequential, accessibility, connection of learning with life, consciousness and activity, clarity, strength of learning skills, individual approachjand specific principles (integration of professional knowledge, practical training, health environment) has been theoretically substantiated and experimentally tested; it involves improving of the content of professional training by enhancing cross-curricular links, formation of a motivational-value attitude to physical and recreational activity, improvement of forms, methods and means of the process of professional training in the direction of introducing into the educational process the technologies of problem and interactive learning using forms (problem lecture, laboratory classes, seminars, business game, trainings, vocational practice), methods (problem, interactive, project) and learning tools (complexes of health and recreational exercises of innovative orientation and ICT). The provisions on information and methodical support of the process of formation of readiness of future physical therapy and ergotherapy bachelors for the application of physical and recreational technologies in professional activity have been improved.
Опис
Ключові слова
фізкультурно-оздоровчі технології, готовність до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності, майбутній бакалавр з фізичної терапії, ерготерапії, професійна підготовка, physical and recreational technologies, readiness for the application of physical and recreational technologies in professional activity, future physical therapy and ergotherapy bachelor, professional training
Бібліографічний опис
Беспалова, О. О. Формування готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно-оздоровчих технологій у професійній діяльності [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія і методика проф. освіти / О. О. Беспалова ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; науковий керівник Ю. О. Лянной. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – 20 с.