Шляхи формування мовленнєвої культури в закладах вищої освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті доводиться актуальність проблеми формування мовленнєвої культури студентів. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні педагогічних умов формування мовленнєвої культури студентів у ЗВО. У процесі роботи над статтею було використано теоретичні методи дослідження: порівняльно-зіставний та поняттєво-термінологічний аналіз; систематизації та узагальнення. Узагальнення вивченої літератури з проблеми формування мовленнєвої культури особистості, самостійна робота в цьому напряму дозволили визначити шляхи формування мовленнєвої культури майбутніх фахівців: створення культурного мовленнєвого середовища; організації системної роботи з оволодіння студентами упорядкованою сукупністю нормативних мовленнєвих засобів; забезпечення постійного вправляння студентів у красномовстві.
The article deals with urgency of the problem of forming students’ speech culture, as well as the problem of determining the ways of forming this culture in higher education institutions. The purpose of the study is to substantiate the pedagogical conditions for the formation of students’ speech culture in higher education institutions. The tasks defined in the article were solved by using theoretical methods of research: comparative analysis – to find out the state of elaboration of the problem, to determine the theoretical foundations of the research, to systematize and generalize the views of scientists; conceptual-terminological – for specification of conceptual-categorical field of research; systematization and generalization – to determine the results of the study and formulate conclusions. Generalization of the studied literature on the problem of formation of speech culture of the personality, independent work in this direction allowed to determine the ways (conditions) of formation of speech culture of future specialists – some circumstances, subjective and objective requirements, prerequisites, realization of which contributes to the achievement of the set goals. They include: creating a cultural language environment in which whilst communicating with other people, students will be able to consciously perceive worthy imitations of speech patterns of teachers and other students, optimally use various verbal and non-verbal means; organization of systematic work on mastering students with an orderly set of normative speech means, which is connected with the necessity of observing the rules of linguistic behavior in the communicative process, i.e. specific prescriptions that determine how to behave in a given situation; ensuring the constant management of students in eloquence – a perfect command of a person, a practical ability to speak beautifully, logically, convincingly, able to pronounce the prepared text equally and improvise. Prospects for further scientific exploration include search, definition and justification of other ways of forming the students’ speech culture.
Опис
Ключові слова
мовленнєва культура, педагогічні умови, культурне мовленнєве середовище, нормативні мовленнєві засоби, красномовство, speech culture, pedagogical conditions, cultural speech environment, normative speech means, eloquence
Бібліографічний опис
Будянська, В. Шляхи формування мовленнєвої культури в закладах вищої освіти [Текст] / В. Будянська, Г. Мариківська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 1 (95). – С. 149–159. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.01/149-159.