Теоретичні аспекти сучасної дизайн-освіти

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено теоретичні аспекти сучасної дизайн-освіти, що вирішують значний комплекс проблем з історико-культурологічної, філософської, психологічної, діяльнісно-технологічної та педагогічної позицій. Проаналізовано роботи вчених різних напрямів, у яких розкрито загальні питання дизайну, вирішення яких вимагатиме пошуку нових теоретичних ідей, методологічних підходів до процесу побудови нового освітнього простору. Зазначено, що дизайн-освіта розуміється як особлива педагогічна галузь, що дає змогу екстраполювати методи й засоби проєктної культури на всіх рівнях освіти.
The article highlights theoretical aspects of modern design education. A significant set of problems is revealed from a historical-cultural, philosophical, psychological, activity-technological and pedagogical point of view. The work of scientists of different directions is analyzed. The research of scientific works allows us to characterize the main trends in the development of design education, its theoretical, scientific and methodological understanding. To achieve this goal, the author used the following research methods: theoretical: analysis of scientific sources on problems related to the development of design and design education in general; generalization and systematization of theoretical material, which highlights historical, cultural, philosophical, psychological, activity-technological and pedagogical aspects of design and design education. It is noted that design penetrates the sphere of education as a principle of its organization, as a principle of formation of a new worldview. This requires a search for new theoretical ideas, methodological approaches towards the process of building a new educational space. The historical and cultural aspect of the design phenomenon is represented by the works of cultural scientists, art historians who regard it as a specific type of art, along with fine, decorative and applied art, and architecture. The socio-philosophical aspect of the design formation in theoretical studies of domestic and foreign scientists is highlighted. It is emphasized that philosophy considers design from a common and universal perspective, which makes it possible to apply logical and historical methods in unity, which can make a significant contribution to the development of design in the future. The activity-technological approach is reflected in the writings of scientists who raise the problems of the ontological status and genesis of technology, its essence, phenomenological characteristics and prospects for future development. In the psychological aspect, design is considered as a desire for harmony and beauty, as a movement towards the true meaning of the objective world, which integrally combines the experience of a person knowing objective and subjective reality with experience of their emotional living. It is emphasized that the pedagogical aspect of the design phenomenon study deserves special attention. For designers, educators – this is the foundation for the formation of design pedagogy. Integration of the Ukrainian system of design education in the global educational space sets the task of creating such qualities as transparency for the international educational market, comparison and combination with other educational design systems. Among the promising areas for further research on this problem is the study of theoretical and methodological aspects of the training of future designers.
Опис
Ключові слова
дизайн, дизайн-освіта, історико-культурологічний аспект, філософський аспект, психологічний аспект, діяльнісно-технологічний підхід, педагогічний аспект, design, design education, historical and cultural aspect, philosophical aspect, psychological aspect, activity-technological approach, pedagogical aspect
Бібліографічний опис
Білозуб, Л. Теоретичні аспекти сучасної дизайн-освіти [Текст] / Л. Білозуб // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 259–268. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/259-268.