Методологічні підходи до професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін

Ескіз недоступний
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Актуалізація професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності розглядається у контексті методологічних підходів, які сприятимуть удосконаленню цього процесу. У дослідженні принципового значення набули методологічні підходи: компетентнісний, котрий зумовлює посилення мотивації науково-педагогічних кадрів кафедр хореографії, які забезпечують підготовку майбутніх фахівців-хореографів, до реалізації трьох ключових завдань (вдосконалення професійної й самоосвітньої компетентності; формування у майбутніх фахівців-хореографів компетентностей, визначених освітніми програмами спеціальності 024 Хореографія; розроблення критеріїв та показників оцінювання рівня професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності з урахуванням дидактичного, організаційно-методичного, наукового аспектів роботи, а також досягнень у набутті нових компетентностей, які дають їм змогу провадити сучасний освітній процес підготовки майбутніх фахівців-хореографів); системний, котрий забезпечує цілісний погляд на проблему професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін у процесі професійно-педагогічної діяльності, відкриває можливості для проєктування відповідної моделі з орієнтацією на освіту упродовж усього життя та побудови авторських методик викладання хореографічних дисциплін з метою удосконалення методичної системи підготовки майбутніх фахівців-хореографів; діяльнісний, який зорієнтовує процес професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін на вдосконалення усіх видів діяльності, розширення практичного виконавського й методичного досвіду, забезпечує оцінювання здатності педагогів сприяти професійному становленню майбутніх фахівців-хореографів під час навчання у ЗВО; інтегративний, що забезпечує комплексну організацію підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників на засадах інтеграції сучасної теорії хореографічної освіти, стратегій її розвитку, методики хореографічної роботи, інноваційних технологій викладання хореографічних дисциплін, інструментів розвитку виконавської майстерності педагогів в інноваційних сценічних практиках, а також комплексне вивчення проблем підготовки майбутніх фахівців-хореографів у ЗВО, організації дидактичного процесу, естетичного виховання і професійного розвитку майбутніх фахівців хореографів, відстеження прогресу студентів у формуванні інтегральної компетентності згідно освітньої програми; індивідуальний, котрий забезпечує викладачам хореографічних дисциплін можливість побудови індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку, розширення сукупності знань, необхідних для врахування індивідуальних особливостей студентів у професійно-педагогічній діяльності, здатність їх діагностувати із використанням новітніх методик, ураховувати і розвивати творчий потенціал майбутніх фахівців-хореографів, прогнозувати вплив авторських методів індивідуальної роботи зі студентами на успішність навчання; проєктно-модульний, який зумовлює збагачення змісту програм підвищення кваліфікації викладачів хореографічних дисциплін хореографічно-освітніми проєктами й навчальними модулями, що посилюють значущість інформального складника в процесі професійного розвитку науково-педагогічних кадрів ЗВО; міждисциплінарний, який уможливлює збагатити зміст програм підвищення кваліфікації шляхом залучення наукових теорій та концепції із суміжних галузей пізнання як засобів вивчення проблем хореографічної педагогіки, детермінованих комплексним характером, що вимагає застосування гносеологічних можливостей інших гуманітарних наук.
The actualization of the professional development of teachers of choreographic disciplines in the process of professional and pedagogical activity is considered in the context of methodological approaches that will contribute to the improvement of this process. In the study, methodological approaches became of fundamental importance: competency-based, which leads to the strengthening of the motivation of scientific and pedagogical staff of choreography departments, which ensure the training of future choreographer specialists, to the implementation of three key tasks (improvement of professional and self-educational competence; formation of future choreographer specialist competencies, defined educational programs of the specialty 024 Choreography; development of criteria and indicators for assessing the level of professional development of teachers of choreographic disciplines in the process of professional and pedagogical activity, taking into account the didactic, organizationalmethodical, scientific aspects of work, as well as achievements in the acquisition of new competencies, which enable them to conduct modern educational the process of training future choreographer specialists); systemic, which provides a holistic view of the problem of professional development of teachers of choreographic disciplines in the process of professional-pedagogical activity, opens up opportunities for designing a suitable model with an orientation towards education throughout life and building author's methods of teaching choreographic disciplines with the aim of improving the methodological system of training future choreographer specialists; activity, which orients the process of professional development of teachers of choreographic disciplines to the improvement of all types of activities, the expansion of practical performance and methodical experience, provides an assessment of the ability of teachers to contribute to the professional development of future choreographers during their studies at the Higher Education Institution; integrative, which provides a comprehensive organization of advanced training of scientific and pedagogical workers based on the integration of modern theory of choreographic education, strategies for its development, methods of choreographic work, innovative technologies for teaching choreographic disciplines, tools for developing teachers' performance skills in innovative stage practices, as well as a comprehensive study of preparation problems of future choreographer specialists in higher education institutions, organization of the didactic process, aesthetic education and professional development of future choreographer specialists, tracking the progress of students in the formation of integral competence according to the educational program; individual, which provides teachers of choreographic disciplines with the opportunity to build an individual educational trajectory of professional development, expand the set of knowledge necessary to take into account the individual characteristics of students in professional and pedagogical activities, the ability to diagnose them using the latest methods, take into account and develop the creative potential of future choreographers, predict the influence of the author's methods of individual work with students on the success of studies; projectmodule, which provides for the enrichment of the content of training programs for teachers of choreographic disciplines with choreographic-educational projects and educational modules that strengthen the importance of the informal component in the process of professional development of scientific and pedagogical personnel of higher education institutions; interdisciplinary, which makes it possible to enrich the content of advanced training programs by involving scientific theories and concepts from related fields of knowledge as means of studying the problems of choreographic pedagogy, determined by their complex nature, which requires the application of epistemological capabilities of other humanities.
Опис
Ключові слова
хореографічна освіта, викладачі хореографічних дисциплін, майбутні фахівці-хореографи, професійний розвиток, методологічні підходи, підвищення кваліфікації, choreographic education, teachers of choreographic disciplines, future choreographers, professional development, methodological approaches
Бібліографічний опис
Ткаченко, М. Методологічні підходи до професійного розвитку викладачів хореографічних дисциплін [Текст] / М. Ткаченко// Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 1 (125). – С. 364–375. – DOI 10.24139/2312-5993/2023.01/364-375