Сучасний підручник як основа медіатворчості на уроці української мови

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто підручник з української мови для 5 класу авторського колективу А. Онатій і Т. Ткачука (2022) як один із засобів формування медіатворчих навичок учнів 5 класу на уроці української мови у Новій українській школі. Описано та проаналізовано наукові праці зарубіжних та українських дослідників з питань медіаосвіти й медіатворчості, а також законодавчі документи, що регламентують їх розвиток в Україні. Визначено спільне та відмінне у наукових твердженнях учених. На основі цього розкрито значення поняття «медіаосвіта», «медіатворчість», текстотворчість» у контексті сучасного освітнього процесу. Наголошено на актуальності творчого підходу до організації навчання у Новій українській школі, а саме на можливостях усіх учасників освітнього процесу (учителя і учня) реалізувати власний потенціал і відійти від традиційних форм і методів роботи. Підкреслено ключову роль сучасного підручника з української мови у формуванні медіаграмотності учнів й активізації до пізнавальної діяльності. Схарактеризовано принципи, за якими створювали та наповнювали зміст навчального видання. Продемонстровано доцільність застосування діяльнісного підходу у підготовці завдань та вправ, які спрямовані на розвиток навичок творчого сприйняття, осмислення, інтерпретації й створення текстів і медіа текстів. Описано перспективність їх використання при вивченні української мови. Акцентовано увагу, на тому, що зразки художніх творів формують естетичний смак дітей, а ілюстративний матеріал сприяє підвищенню зацікавленості навчальним процесом і розвиває світогляд дитини, збагачує її світосприймання. Зауважено, що авторський колектив А. Онатій і Т. Ткачука має на меті сформувати свідому україномовну особистість, яка розглядатиме рідну мову не лише як частину світової системи, але і як самобутній організм, який постійно росте, оновлюється, розвивається, набуває цінності. Доведено, що проаналізований підручник з української мови для 5 класу авторського колективу А. Онатій і Т. Ткачука сприяє формуванню та розвитку медіатворчих здібностей та умінь в учнів у Новій українській школі.
The Ukrainian language for the 5th grade textbook written by the team of authors A. Onatiy and T. Tkachuk (2022) is reviewed in the article as one of the means of forming media creative 5th grade students’ skills at the Ukrainian language lesson via the New Ukrainian School Programme. The scientific works of foreign and Ukrainian researchers on media education and media creativity as well as legislative documents regulating their distribution in Ukraine are described and analyzed. The similarities and differences in the scientific representation are determined. The meaning of the concepts of "media education", "media creativity", "text creation" is taken into consideration in the context of the modern educational process. Due to relevance of a creative approach established through education in the New Ukrainian School the opportunities of all participants of the educational process (teacher and student) to realize their own potential and move away from traditional forms and methods of work are emphasized. The key role of the modern Ukrainian language textbook in forming of students’ media literacy and activating of cognitive function is announced. The principles by which the content of the educational publication was created and filled are characterized. The advisability of using the activity approach in preparing tasks and exercises leading to developing of the creative perception skills, comprehension, interpretation and creation of stories and media texts is demonstrated. The prospects of their usage in studying of the Ukrainian language are described. Attention is focused on the fact that samples of fiction form the aesthetic taste and illustrative material helps to stimulate interest to the educational process and broadens the child's outlook, enriches apprehension of the world. It is noted that the team of authors A. Onatiy and T. Tkachuk aims to form a conscious Ukrainian-speaking personality who will consider the native language not only as part of the world system but also as an separate structure that is constantly growing, renovating, developing and acquiring value. It is proved that being analyzed the Ukrainian language for the 5th grade textbook written by the team of authors A. Onatiy and T. Tkachuk contributes into forming and developing of media-creative students’ abilities and skills in the New Ukrainian School.
Опис
Ключові слова
медіаосвіта, медіаграмотність, медіакультура, медіатворчість, медіазасіб, медіатекст, текстотворчість, урок української мови, media education, media literacy, media culture, media creativity, media tools, media text, text-making, Ukrainian language lesson
Бібліографічний опис
Грицак, Н. Сучасний підручник як основа медіатворчості на уроці української мови [Текст / Н. Грицак, М. Гудз // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Л. О. Петриченко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2023. – Т.11, № 8 – С. 25–31. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i8-004