Підготовка педагогічних працівників до використання онлайн-сервісів для формувального оцінювання в умовах упровадження освітніх реформ у базовій школі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є підготовка та представлення навчально-методичних матеріалів щодо шляхів використання педагогічними працівниками інструментів формувального оцінювання засобами онлайн-сервісів в умовах освітніх реформ у базовій школі. Практичне значення дослідження полягає в тому, що автором статті описано моделі використання педагогічними працівниками інструментів формувального оцінювання засобами онлайн-сервісів, а також представлено у вигляді QR-кодів навчальні відеоматеріали, розміщені на авторському каналі YouTube. Перспективи подальших наукових розвідок автор вбачає в підготовці педагогічних працівників базової школи до втілення ідей формувального оцінювання, пошуку його місця в моделі професійної діяльності вчителя.
The purpose of the article is to prepare and generalize educational and methodological support for the use of molding assessment tools in a basic school using online services. Research methods to achieve the goal: analysis, synthesis, comparison, generalization, the method of ascent from the abstract to the concrete, modeling. The tools of molding assessment of the participants in the educational process in the context of the implementation of the concept of "New Ukrainian School" according to the State Standard of Basic Secondary Education are analyzed. Models of using molding assessment tools using online services are proposed. The resources for instant feedback: mentimeter.com, kahoot.com, plickers.com, quizalize.com, nearpod.com, classtime.com, wordwall.net, online boards jamboard.google.com, classroomscreen.com, online graphic design platforms canva.com, templatelab.com, service for creating mind maps coggle.it, service for supporting learning processes using interactive modules learningapps.org, platform for creating interactive content genial.ly, application keep.google.com, etc. is considered. The practical significance of the study lies in the fact that the author of the article has prepared a number of training videos demonstrating the methodology of using molding assessment tools using online services. The materials are summarized and presented in the form of QR-codes of the video URL, which are published in one of the playlists of the YouTube author's channel. The author of the article notes that this study does not exhaust the entirety of the problem, since only the tools of formative education in the first (adaptive) cycle of the basic school are considered, therefore, work on training teachers in this direction will continue. The search for new ways of using online services, which are constantly evolving in the context of global digitalization, will also continue. Attention is focused on the fact that molding assessment is not limited only to methods, therefore, the author sees the prospects for further scientific research in the preparation of teachers of the basic school for the implementation of the ideas of such assessment. It is necessary to focus on finding the place of molding learning in the model of teacher's professional activity in order to build a holistic assessment system, the purpose of which is to improve the educational process and the implementation of an objective and fair assessment of the educational reforms.
Опис
Ключові слова
Нова українська школа, базова школа, підготовка вчителів, інструменти формувального оцінювання, онлайн-сервіси, New Ukrainian school, basic school, teacher training, molding assessment tools, online services
Бібліографічний опис
Сологуб O. Підготовка педагогічних працівників до використання онлайн-сервісів для формувального оцінювання в умовах упровадження освітніх реформ у базовій школі [Текст] / O. Сологуб // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 8 (112). – С. 197–208. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.08/197-208