Краудфандинг як економічна форма фандрейзингу в умовах інформаційно-мережевої економіки
Вантажиться...
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті досліджено краудфандинг як нову економічну форму фандрейзингу, що базується на використанні організаційних інструментів ІТ-технологій та можливостей соціального капіталу. Розкрито еволюцію дефініції «краудфандинг» та зміни її трактування від інструменту акумуляції коштів для реалізації громадських проєктів шляхом благодійництва до інструменту колективного фінансування не лише громадських, а й підприємницьких проєктів. Конкретизовано особливості функціонування механізму краудфандингу. Охарактеризовано функції донорів, реципієнтів та інтернет-платформ в умовах інформаційно-мережевої економіки. Відповідно до різних критеріїв систематизовано види моделі краудфандингу. Запропонована авторська розробка їх класифікації. Визначено спільні та відмінні риси благодійного та інвестиційного краудфандингу. Виявлено переваги та недоліки використання краудфандингу з нефінансовою та фінансовою (кредитний і краудінвестинг) винагородами. Визначено ключові тенденції та особливості розвитку краудфандингу в умовах цифровізації економіки на сучасному етапі суспільного розвитку.
The article examines crowdfunding as a new economic form of fundraising, based on the use of organizational tools of IT technologies and opportunities of social capital. The evolution of the definition of "crowdfunding" and changes in its interpretation from a tool for the accumulation of funds for the implementation of public projects through philanthropy to a tool for collective financing of not only public, but also business projects are revealed. The specifics of the crowdfunding mechanism are specified. The functions of donors, recipients and Internet platforms in the conditions of the information and network economy are characterized. It was found that crowdfunding services make it possible to carry out the approval of projects, to estimate the amount of demand for the proposed product; recipients in a short period of time are able to get sufficiently "cheap" money with which they can start their own business and enter the market with a finished product; donors evaluate such projects and invest in them. It was concluded that the lack of need for the services of a lawyer, regulatory institutes and other intermediaries in the search for investors and clients allows to partially reduce the transaction costs for the donor and the recipient, and accordingly conclude an agreement on more economically favorable terms for them. Types of crowdfunding models are systematized according to various criteria.The proposed author's development of their classification. Common and distinctive features of charity and investment crowdfunding are identified. The advantages and disadvantages of using crowdfunding with non-financial and financial (credit and crowdinvesting) rewards are revealed. The key trends and features of the development of crowdfunding in the conditions of digitalization of the economy at the current stage of social development are determined. It is concluded that in the conditions of the emergence of signs of a new global economic recession, the significant cost of credit resources and growing distrust of state and classical financial institutions, this is a convenient and profitable investment tool for obtaining economic benefits.
The article examines crowdfunding as a new economic form of fundraising, based on the use of organizational tools of IT technologies and opportunities of social capital. The evolution of the definition of "crowdfunding" and changes in its interpretation from a tool for the accumulation of funds for the implementation of public projects through philanthropy to a tool for collective financing of not only public, but also business projects are revealed. The specifics of the crowdfunding mechanism are specified. The functions of donors, recipients and Internet platforms in the conditions of the information and network economy are characterized. It was found that crowdfunding services make it possible to carry out the approval of projects, to estimate the amount of demand for the proposed product; recipients in a short period of time are able to get sufficiently "cheap" money with which they can start their own business and enter the market with a finished product; donors evaluate such projects and invest in them. It was concluded that the lack of need for the services of a lawyer, regulatory institutes and other intermediaries in the search for investors and clients allows to partially reduce the transaction costs for the donor and the recipient, and accordingly conclude an agreement on more economically favorable terms for them. Types of crowdfunding models are systematized according to various criteria.The proposed author's development of their classification. Common and distinctive features of charity and investment crowdfunding are identified. The advantages and disadvantages of using crowdfunding with non-financial and financial (credit and crowdinvesting) rewards are revealed. The key trends and features of the development of crowdfunding in the conditions of digitalization of the economy at the current stage of social development are determined. It is concluded that in the conditions of the emergence of signs of a new global economic recession, the significant cost of credit resources and growing distrust of state and classical financial institutions, this is a convenient and profitable investment tool for obtaining economic benefits.
Опис
Ключові слова
краудфандинг, фандрейзинг, інформаційно-мережева економіка, економічний розвиток, краудінвестинг, соціальний капітал, цифровізація економіки, crowdfunding, fundraising, information and network economy, economic development, crowdinvesting, social capital, digitalization of the economy
Бібліографічний опис
Єлісєєва Л. Краудфандинг як економічна форма фандрейзингу в умовах інформаційно-мережевої економіки [Текст] / Л. Єлісєєва, С. Теслюк // Цифрова економіка та економічна безпека : науково-практичний журнал / Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. Ю. Кудріна, редкол.: В. В. Божкова, В. І. Борщ, Н. М. Вдовенко та ін.]. – 2022. – № 1 (01). – С. 87–91. – DOI: https://doi.org/10.32782/dees.1-14