Затримка психомовленнєвого розвитку як медико-психолого-педагогічна проблема
Вантажиться...
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті обґрунтовано медико-психолого-педагогічний підхід до визначення затримки психомовленнєвого розвитку.
У логопедичній практиці, як і в галузі спеціальної освіти загалом, поширене порушення психофізичного розвитку, яке виокремлене у групу порушень, що має назву «затримка мовленнєвого розвитку». З огляду на те, що мовлення належить до пізнавальної функції організму людини, у разі його порушення страждають усі провідні психічні функції: сприймання, мислення, пам’ять, уява. Відповідно, інертність розвитку мовлення, як правило, свідчить про інертність дозрівання / формування провідних психічних процесів. Численні дослідження в галузі логопедії свідчать про те, що в разі затримки мовленнєвого розвитку спостерігається стійка тенденція проявів затримки психічного розвитку. Відповідно, сьогодні дедалі частіше фахівці-практики під час тлумачення прояву порушення, яке раніше визначалося як «затримка мовленнєвого розвитку», вживають категорію «затримка психомовленнєвого розвитку». Теоретична й експериментальна нерозробленість проблеми ранньої діагностичної та корекційної допомоги дитині із затримкою психомовленнєвого розвитку в сензитивний період ускладнює активізацію її адаптивних і компенсаторних можливостей. Розуміння позицій провідних учених у галузі спеціальної і вікової психології, аналіз експериментальних даних із проблеми дослідження психомовленнєвого розвитку дітей із затримкою психомовленнєвого розвитку в єдності раннього й дошкільного віку показали, що питання комплексного втручання щодо допомоги дітям із затримкою психомовленнєвого розвитку не розкрите повною мірою. У процесі визначення термінологічно змістовного аспекту поняття психомовленнєвого розвитку в разі затримки психомовленнєвого розвитку щодо відповідних вікових періодів вважаємо його інтегративним стосовно психічного, мовленнєвого, інтелектуального, емоційно-вольового розвитку, що має певну структуру, варіативність якої характеризується індивідуально-типовими особливостями порушеного розвитку в разі затримки психомовленнєвого розвитку, що лягли в основу нашого розуміння сутності цього феномену.
The article substantiates the medical-psychological-pedagogical approach to determining the delay in psycho-speech development. In speech therapy practice, as well as in the field of special education in general, there is a widespread violation of psychophysical development, which is separated into a group of violations called “delayed speech development”. Given that speech belongs to the cognitive function of the human body, when it is disturbed, all leading mental functions suffer: perception, thinking, memory, imagination. Accordingly, the inertia of speech development, as a rule, indicates the inertia of maturation / formation of leading mental processes. Numerous studies in the field of speech therapy show that with delayed speech development, there is a steady trend of delayed manifestations of mental development. Accordingly, today, more and more practitioners are using the definition of “delayed psychospeech development” when defining the manifestation of a disorder that was previously defined as “delayed speech development”. The theoretical and experimental lack of development of the problem of early diagnostic and corrective assistance to a child with delayed psycho-speech development in a sensitive period makes it difficult to activate its adaptive and compensatory capabilities. Understanding the positions of leading scientists in the field of special, age-related psychology, analysis of experimental data on the problem of researching the psycho-speech development of children with psycho-speech development delay in the unity of early and preschool age showed that the issue of comprehensive intervention to help children with psycho-speech development delay is not fully disclosed. Defining the terminologically meaningful aspect of the concept of psycho-speech development in the case of delay in psychospeech development in relation to the relevant age periods, we consider it integrative in relation to mental, speech, intellectual, emotionalvolitional development, which has a certain structure, the variability of which is characterized by individual-typical features of impaired development with delayed psycho-speech development, which formed the basis of our understanding of the essence of this phenomenon.
The article substantiates the medical-psychological-pedagogical approach to determining the delay in psycho-speech development. In speech therapy practice, as well as in the field of special education in general, there is a widespread violation of psychophysical development, which is separated into a group of violations called “delayed speech development”. Given that speech belongs to the cognitive function of the human body, when it is disturbed, all leading mental functions suffer: perception, thinking, memory, imagination. Accordingly, the inertia of speech development, as a rule, indicates the inertia of maturation / formation of leading mental processes. Numerous studies in the field of speech therapy show that with delayed speech development, there is a steady trend of delayed manifestations of mental development. Accordingly, today, more and more practitioners are using the definition of “delayed psychospeech development” when defining the manifestation of a disorder that was previously defined as “delayed speech development”. The theoretical and experimental lack of development of the problem of early diagnostic and corrective assistance to a child with delayed psycho-speech development in a sensitive period makes it difficult to activate its adaptive and compensatory capabilities. Understanding the positions of leading scientists in the field of special, age-related psychology, analysis of experimental data on the problem of researching the psycho-speech development of children with psycho-speech development delay in the unity of early and preschool age showed that the issue of comprehensive intervention to help children with psycho-speech development delay is not fully disclosed. Defining the terminologically meaningful aspect of the concept of psycho-speech development in the case of delay in psychospeech development in relation to the relevant age periods, we consider it integrative in relation to mental, speech, intellectual, emotionalvolitional development, which has a certain structure, the variability of which is characterized by individual-typical features of impaired development with delayed psycho-speech development, which formed the basis of our understanding of the essence of this phenomenon.
Опис
Ключові слова
мовленнєва діяльність, порушення мовлення, затримка психомовленнєвого розвитку, мовленнєвий онтогенез, психічні функції, ранній вік, медико-психолого-педагогічний підхід, speech activity, speech disorder, delay in psycho-speech development, speech ontogeny, mental functions, early age, medical-psychological-pedagogical approach
Бібліографічний опис
Боряк О. В. Затримка психомовленнєвого розвитку як медико-психолого-педагогічна проблема [Текст] / О. В. Боряк // Inclusion and Diversity : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. В. Боряк, редкол.: М. А. Бойченко, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Вип. 1. – С. 15–19. – DOI: https://doi.org/10.32782/inclusion/2023.1.3