Теоретичні та методичні засади формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів засобами проєктно-тренінгових технологій
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми, 2021. Дисертація є комплексним дослідженням, у межах якого обґрунтовано теоретичні та методичні засади формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів засобами проєктно-тренінгових технологій.
Обґрунтовано теоретико-методологічні та нормативні засади дослідження проблеми формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів у вітчизняному та зарубіжному контекстах. Визначено структуру ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів, критерії, показники та рівні її сформованості. Виявлено стан сформованості ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів у системі професійно-педагогічної підготовки в закладах вищої освіти. Розроблено та обґрунтовано структурно-функціональну модель педагогічної системи формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів у закладах вищої освіти засобами проєктно-тренінгових технологій. Визначено психолого-педагогічні умови формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів у закладах вищої освіти засобами проєктно-тренінгових технологій. Схарактеризовано організаційно-методичні засади педагогічної системи формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів у закладах вищої освіти засобами проєктно-тренінгових технологій майбутніх учителів та етапи реалізації досліджуваної педагогічної системи.Здійснено експериментальну перевірку ефективності педагогічної системи формування професійної ідентичності майбутніх учителів засобами проєктно-тренінгових технологій у процесі професійно-педагогічної підготовки в
закладах вищої освіти.
Thesis for Doctor of Pedagogical Sciences Degree in Specialty 13.00.01 – General Pedagogics and History of Pedagogics. – Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. – Sumy, 2021. The thesis is a comprehensive research, in the framework of which the theoretical and methodological foundations of forming future teachers’ early professional identity by means of project-training technologies are substantiated. The theoretical and methodological substantiation, development and experimental verification of the effectiveness of the pedagogical system of future teachers’ early professional identity formation in higher education institutions by means of project-training technologies have been conducted. The essence of the concepts of “early professional identity of a future teacher”, “formation of early professional identity of future teachers”, “educational-scientific pedagogical project” is determined. The essence and structure of future teachers’ early professional identity (cognitive-value, emotional-reflexive and motivational-activity components) and functions of the studied phenomenon (adaptive, belonging, identity, existential) are characterized. The criteria (personal autonomy, identical integration) are defined; the state of future teachers’ early professional identity formation in the system of professional pedagogical training in higher education institutions is revealed and the factors of formation (macro-factors, meso-factors, micro-factors) of future teachers’ early professional identity are singled out. The structural-functional model of pedagogical system of forming future teachers’ early professional identity in higher education institutions by means of project-training technologies is developed and scientifically substantiated, in which conceptual-target, content-technological and result-prognostic units are singled out. The approaches to the construction of the pedagogical system (general scientific approaches: activity, systems, acmeological, axiological, environmental, existential; didactic approaches: competence-based, student-centered, contextual) and didactic principles (general didactic, pedagogy of higher school, special) are characterized. The psychological-pedagogical conditions of future teachers’ early professional identity formation in higher education institutions by means of project-training technologies are singled out. They include: development of future teachers’ reflexivity in the corporate environment of the higher education institution; creation of educational-scientific pedagogical project which integrates study of an academic discipline, organization of educational pedagogical practice, conducting scientific pedagogical research, interaction of the institution of higher education and the institution of general secondary education at all stages of creation and realization of the educational-scientific pedagogical project; use of training technologies in the educational-scientific pedagogical project). The organizational and methodological foundations of the pedagogical system of future teachers’ early professional identity formation in higher education institutions by means of project training technologies and stages of creation and realization of a pedagogical system (reflexive immersion, theoretical modeling, practical approbation, professional forecasting) and stages of implementation of the educational-scientific pedagogical project (design, research, modeling, on-the-job training, presentations and popularization) are characterized.
Thesis for Doctor of Pedagogical Sciences Degree in Specialty 13.00.01 – General Pedagogics and History of Pedagogics. – Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. – Sumy, 2021. The thesis is a comprehensive research, in the framework of which the theoretical and methodological foundations of forming future teachers’ early professional identity by means of project-training technologies are substantiated. The theoretical and methodological substantiation, development and experimental verification of the effectiveness of the pedagogical system of future teachers’ early professional identity formation in higher education institutions by means of project-training technologies have been conducted. The essence of the concepts of “early professional identity of a future teacher”, “formation of early professional identity of future teachers”, “educational-scientific pedagogical project” is determined. The essence and structure of future teachers’ early professional identity (cognitive-value, emotional-reflexive and motivational-activity components) and functions of the studied phenomenon (adaptive, belonging, identity, existential) are characterized. The criteria (personal autonomy, identical integration) are defined; the state of future teachers’ early professional identity formation in the system of professional pedagogical training in higher education institutions is revealed and the factors of formation (macro-factors, meso-factors, micro-factors) of future teachers’ early professional identity are singled out. The structural-functional model of pedagogical system of forming future teachers’ early professional identity in higher education institutions by means of project-training technologies is developed and scientifically substantiated, in which conceptual-target, content-technological and result-prognostic units are singled out. The approaches to the construction of the pedagogical system (general scientific approaches: activity, systems, acmeological, axiological, environmental, existential; didactic approaches: competence-based, student-centered, contextual) and didactic principles (general didactic, pedagogy of higher school, special) are characterized. The psychological-pedagogical conditions of future teachers’ early professional identity formation in higher education institutions by means of project-training technologies are singled out. They include: development of future teachers’ reflexivity in the corporate environment of the higher education institution; creation of educational-scientific pedagogical project which integrates study of an academic discipline, organization of educational pedagogical practice, conducting scientific pedagogical research, interaction of the institution of higher education and the institution of general secondary education at all stages of creation and realization of the educational-scientific pedagogical project; use of training technologies in the educational-scientific pedagogical project). The organizational and methodological foundations of the pedagogical system of future teachers’ early professional identity formation in higher education institutions by means of project training technologies and stages of creation and realization of a pedagogical system (reflexive immersion, theoretical modeling, practical approbation, professional forecasting) and stages of implementation of the educational-scientific pedagogical project (design, research, modeling, on-the-job training, presentations and popularization) are characterized.
Опис
Ключові слова
ідентичність, професійна ідентичність, рання професійна ідентичність майбутніх учителів, формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів, професійно-педагогічна підготовка, педагогічна система формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів, навчально-науковий педагогічний проєкт, заклад вищої освіти, заклад загальної середньої освіти, identity, professional identity, early professional identity of future teachers, formation of future teachers’ early professional identity, professional pedagogical training, pedagogical system of forming future teachers’ early professional identity, educational-scientific pedagogical project, institution of higher education, institution of general secondary education
Бібліографічний опис
Коваленко, Н. В. Теоретичні та методичні засади формування ранньої професійної ідентичності майбутніх учителів засобами проєктно-тренінгових технологій [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 "Загальна педагогіка та історія педагогіки" / Коваленко Наталія Володимирівна; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий керівник А. А. Сбруєва]. – Суми, 2021. – 44 с.