Методика інструментально-виконавської підготовки магістрантів в системі вищої музично-педагогічної освіти України
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми, 2021. Дисертаційна робота присвячена комплексному дослідженню проблеми формування інструментально-виконавської підготовленості магістрантів у системі вищої музично-педагогічної освіти України. Вивчено стан досліджуваної проблеми та визначено сутність і зміст поняття «інструментально-виконавська підготовка магістранта в системі вищої музично-педагогічної освіти». Обґрунтовано функції та наукові підходи до підготовки в інструментальному класі майбутніх викладачів гри на музичному інструменті в системі вищої музично-педагогічної освіти України. Розроблено структуру й модель методики інструментально-виконавської підготовки магістрантів та визначено педагогічні умови даної підготовки в системі вищої музично-педагогічної освіти України. Розроблено критерії, показники та рівні інструментально-виконавської підготовленості студентів магістратури в системі вищої музично-педагогічної освіти України. Розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено модель методики інструментально-виконавської підготовки магістрантів у системі вищої музично-педагогічної освіти України.
The Thesis for Candidate of Pedagogical Sciences degree in specialty 13.00.02 – Theory and Methods of Musical Education. – National Pedagogical Dragomanov University. – Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko. ‒ Sumy, 2021. The thesis is a comprehensive study of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine. The essence and content of instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities are specified and the concept of “instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education system of Ukraine” is defined. The instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities is considered as a system of organization of educational-cognitive and creative-performance activity of master’s students, which provides for the formation of personal competences of master’s students in music-performance, methodological-pedagogical and research areas of performance training of pedagogical direction. The component structure of the investigated training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine is developed. Functions and scientific approaches to instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities are substantiated. The directions, stages and pedagogical conditions of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine are determined. A model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities has been developed, criteria, indicators and levels of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine have been determined. The model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine has been experimentally tested, which includes stages (expositional, analytical-operational and productive) and is based on previously developed directions of the instrumental-performance training of master’s students. The selection of a set of special methods for each of the stages in accordance with all the directions of instrumental-performance training of master’s students has been carried out. The dynamics of the formation of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine is recorded, which allows to assert the effectiveness of the proposed model of the methodology of instrumental-performance training. Comparison of the received statistical data during ascertaining and molding experiments confirms its efficiency.
The Thesis for Candidate of Pedagogical Sciences degree in specialty 13.00.02 – Theory and Methods of Musical Education. – National Pedagogical Dragomanov University. – Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko. ‒ Sumy, 2021. The thesis is a comprehensive study of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine. The essence and content of instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities are specified and the concept of “instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education system of Ukraine” is defined. The instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities is considered as a system of organization of educational-cognitive and creative-performance activity of master’s students, which provides for the formation of personal competences of master’s students in music-performance, methodological-pedagogical and research areas of performance training of pedagogical direction. The component structure of the investigated training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine is developed. Functions and scientific approaches to instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities are substantiated. The directions, stages and pedagogical conditions of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine are determined. A model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students of pedagogical universities has been developed, criteria, indicators and levels of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine have been determined. The model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine has been experimentally tested, which includes stages (expositional, analytical-operational and productive) and is based on previously developed directions of the instrumental-performance training of master’s students. The selection of a set of special methods for each of the stages in accordance with all the directions of instrumental-performance training of master’s students has been carried out. The dynamics of the formation of instrumental-performance training of master’s students in the system of higher music-pedagogical education of Ukraine is recorded, which allows to assert the effectiveness of the proposed model of the methodology of instrumental-performance training. Comparison of the received statistical data during ascertaining and molding experiments confirms its efficiency.
Опис
Ключові слова
магістрант музично-педагогічного профілю, інструментально-виконавська підготовка, гра на музичному інструменті, вища музично-педагогічна освіта України, модель методики інструментально-виконавської підготовки магістрантів, підготовка магістранта в системі вищої музично-педагогічної освіти України, master’s student of music-pedagogical profile, instrumental-performance training, playing a musical instrument, higher music-pedagogical education of Ukraine, model of the methodology of instrumental-performance training of master’s students
Бібліографічний опис
У Сінмей Методика інструментально-виконавської підготовки магістрантів в системі вищої музично-педагогічної освіти України [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія та методика музичного навчання" / У Сінмей ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий керівник І. К. Глазунова]. – Суми, 2021. – 20 с.