Використання дистанційної форми навчання для організації навчального процесу в закладах загальної середньої освіти України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено аналіз існуючої мережі закладів загальної середньої освіти, які забезпечують організацію освітнього процесу за дистанційною формою навчання, виявлено причини появи перших дистанційних шкіл в Україні та причини розвитку мережі закладів загальної середньої освіти, що навчають дистанційно. На основі проведеного аналізу результатів опитування, що проводилося Державною службою якості освіти України влітку 2020 року, керівників закладів загальної середньої освіти, учителів, учнів та їхніх батьків щодо організації дистанційного навчання в умовах пандемії COVID-19 навесні 2020 року виявлено причини невдоволення ефективністю дистанційного навчання у школах України весною 2020 року, проаналізовано можливість розвитку дистанційних шкіл в Україні в короткостроковій перспективі, зокрема в комунальному та приватному секторі.
The article analyzes the existing network of general secondary education institutions that provide organization of the educational process through distance learning; identifies the reasons for the first distance schools in Ukraine and the reasons for the development of a network of distance secondary schools. In particular, the history of distance schools in Ukraine is presented. The first distance schools in Ukraine were private and appeared at the request of the Ukrainian diaspora. The reasons for the development of the network of day schools are identified, which also provide the possibility of distance learning. It is established that development of such schools was caused by hostilities in eastern Ukraine and the annexation of Crimea. Some public schools in all regions of Ukraine, defined by order of the Ministry of Education and Science of Ukraine, provide opportunities for students from the occupied territories to study and receive a certificate of completion in Ukraine. Analysis of the results of a survey of secondary school principals, teachers, students and their parents conducted by the State Education Quality Service of Ukraine in the summer of 2020 on the organization of distance learning in the COVID-19 pandemic in the spring of 2020 showed reasons for dissatisfaction with distance learning in Ukrainian schools. In particular, it is the low level of digital competence of some teachers, the lack of necessary knowledge and skills to provide distance learning in secondary schools, the lack of understanding by some school leaders and teachers of the sustainability of pandemic change and the perception of distance learning as a temporary phenomenon. Inefficient use of digital technologies due to the lack of distance platforms in public and municipal high schools. Assumptions are made about the possibility of developing private distance schools in Ukraine in the short term, due to the lack of necessary technical capabilities in public and municipal schools and understanding of the need to respond quickly to global change.
Опис
Ключові слова
дистанційне навчання, дистанційна школа, освітній процес, пандемія, COVID-19, опитування, керівники шкіл, учителі, учні, батьки, distance learning, distance school, educational process, pandemic, survey, school principals, teachers, students, parents
Бібліографічний опис
Носкова, М. Використання дистанційної форми навчання для організації навчального процесу в закладах загальної середньої освіти України [Текст] / М. Носкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 2 (106). – С. 140–150. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/140-150.