Сучасні умови управління якістю освіти: теоретичний аспект
Вантажиться...
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто теоретичний аспект управління якістю освіти в сучасних умовах. Виокремлено аналіз практичної діяльності вітчизняних закладів вищої освіти, який дозволяє виділити найбільш часто виникаючі проблеми. Охарактеризовано вишівську систему управління якістю освіти. Звернення до ідеї підвищення якості освіти під час аналізу сучасних підходів дозволило сформулювати власні, вироблені емпіричним шляхом принципи, які здатні стати основою конструктивної прогностичної наукової теорії управління в сфері освіти не тільки технологічних, а й гуманітарних закладів вищої освіти: принципи комплексного підходу, узгодженості дій суб’єктів освітнього процесу, гуманізації, розвитку й самоорганізації системи управління якістю освіти, об’єктивності і повноти інформації.
The article considers the theoretical aspect of education quality management in modern conditions. The analysis of practical activity of domestic institutions of higher education is conducted, which allows to single out the most frequently arising problems. The university system of education quality management is characterized. Addressing the idea of improving the education quality during the analysis of modern approaches allowed to formulate our own empirically developed principles that can form the basis of constructive prognostic scientific theory of education management for not only technological but also humanitarian institutions of higher education, namely: principles of integrated approach, coherence of the objects of the educational process, humanization, development and self-organization of the education quality management system, objectivity and completeness of information. It is determined that the current level of development of science, production, technology, and public relations significantly outstrips the quality of training in higher education institutions and thus increases the dependence of the pace of society on the level and scale of higher professional education, requires finding new forms and methods of advanced development. This problem is acute not only for Ukraine; today, the initiators and participants of the Bologna Process focus on European higher education, the main task of which is to preserve and ensure the necessary quality of professional training and search for mechanisms to improve it. Without solving these problems, it is impossible to implement a program of Ukrainian education system modernization within the framework of a single socio-economic policy of the state, aimed at ensuring the quality of modern specialists training.
The article considers the theoretical aspect of education quality management in modern conditions. The analysis of practical activity of domestic institutions of higher education is conducted, which allows to single out the most frequently arising problems. The university system of education quality management is characterized. Addressing the idea of improving the education quality during the analysis of modern approaches allowed to formulate our own empirically developed principles that can form the basis of constructive prognostic scientific theory of education management for not only technological but also humanitarian institutions of higher education, namely: principles of integrated approach, coherence of the objects of the educational process, humanization, development and self-organization of the education quality management system, objectivity and completeness of information. It is determined that the current level of development of science, production, technology, and public relations significantly outstrips the quality of training in higher education institutions and thus increases the dependence of the pace of society on the level and scale of higher professional education, requires finding new forms and methods of advanced development. This problem is acute not only for Ukraine; today, the initiators and participants of the Bologna Process focus on European higher education, the main task of which is to preserve and ensure the necessary quality of professional training and search for mechanisms to improve it. Without solving these problems, it is impossible to implement a program of Ukrainian education system modernization within the framework of a single socio-economic policy of the state, aimed at ensuring the quality of modern specialists training.
Опис
Ключові слова
управління якістю освіти, заклад вищої освіти, стандарт, компетентний педагогічний феномен, функціональна і організаційна структура, education quality management, higher education institution, standard, competent pedagogical phenomenon, functional and organizational structure
Бібліографічний опис
Сучасні умови управління якістю освіти: теоретичний аспект [Текст] / О. Шаповалова, С. Парфілова, В. Бутенко, О. Білєр // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 10 (104). – С. 412–422. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/412-422.