Основні вимоги до організації професійної підготовки фахівців з фізичної терапії у вищих навчальних закладах Данії на прикладі Копенгагенського університету прикладних наук

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано зміст професійної підготовки фахівців з фізичної терапії у вищих навчальних закладах Данії на основі використання методів аналізу, систематизації, порівняння й узагальнення. Визначено перелік данських університетів, які проводять підготовку фахівців із фізичної терапії. Проаналізовано навчальний план підготовки бакалаврів фізичної терапії в Копенгагенському університеті прикладних наук, де навчаються фахівці з фізичної терапії. Висвітлено стратегічні цілі, види навчальних занять і кількість балів (ECTS) для підготовки фахівців із фізичної терапії в данських університетах. Уточнено компетентності фахівців із фізичної терапії та умови здійснення їх професійної діяльності.
The article analyzed the content of professional training of physical therapy specialists in higher education institutions in Denmark using the analysis, systematization, comparison and generalization of the curriculum, scientific data, clinical education, and the ability to think in a new way. A list of Danish universities that train specialists in physical therapy has been presented. The curriculum for Bachelor of Physical Therapy at the University of Applied Sciences in Copenhagen, where physical therapy specialists’ study, is analyzed. The strategic goals, types of training sessions and the number of points (ECTS) for the training of specialists in physical therapy at Danish universities are highlighted. The competences of specialists in physical therapy and conditions of their professional activity are specified. It is concluded that the relevance and feasibility of the study of professional training of future physical therapists in Danish universities is determined by the need to overcome the contradictions between the objective needs of society and the growing demand for physiotherapists in Ukraine, able to effectively carry out professional activities in the rehabilitation services market and insufficient level of formation of readiness of the higher education institutions graduates in Ukraine to these types of activity; new requirements for improving the quality of higher education and insufficient development and scientific validity of the system of professional training of future physiotherapists in higher education institutions of Ukraine; current trends in the transformation of higher education in the context of globalization and European integration and insufficient consideration of the positive experience of training future physiotherapists in higher education institutions in Denmark and the actual experience of training future physiotherapists in higher education institutions in Ukraine and the need to update curriculum, information and scientific-methodological provision of this process.
Опис
Ключові слова
професійна підготовка, фізичний терапевт, університети Данії, бакалавр, навчальний план, training, physical therapist, Danish universities, bachelor, curriculum
Бібліографічний опис
Левитська, Т. В. Основні вимоги до організації професійної підготовки фахівців з фізичної терапії у вищих навчальних закладах Данії на прикладі Копенгагенського університету прикладних наук [Текст] / Т. В. Левитська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 9 (103). – С. 443–458. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.09/443-458.